knx-termometrar för värmeregulering

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: knx-termometrar för värmeregulering

Oläst inläggav wittsjo » 11 apr 2017, 12:37

Här är inställningarna man kan göra. Jag tror att allt står på default utom PWM som står på 20min. Men skal som sagt dubbelkolla.

Screen Shot 2017-04-11 at 13.36.25.png
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 11 apr 2017, 16:20

Cycletime är inte det tiden för donet att gå från stängd till öppen? Det är en viktig parameter att få rätt. Många don har öppningstider på 3 minuter tex. Då blir det tokigt om aktorn tror att det tar 10 minuter för donet att öppna

Inställningarna för temperaturregulatorn gör du väl i Zennio-knappen?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 11 apr 2017, 21:01

Eftersom jag använder lite olika ställen att ta in temperaturerna så har jag använt regulatorn i värmeaktorn istället för knapparna. Jag har tex två termometrar kopplade till varje zennio-panel medans den endast har en termostat.

Under ser du mina typiska inställningar för regulatorerna.

Screen Shot 2017-04-11 at 21.58.33.png

Screen Shot 2017-04-11 at 21.58.57.png

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 12 apr 2017, 12:19

Jag använder själv inte regulatorer på min golvvärme och ställer bara in manuellt vid intrimning av systemet. Sedan styrs allt via utetemp och framledningstempen. Fundering är om du första tiden efter inflyttning har trimmat in grundsystemet utan att också automatiskt reglera varje golvvärmeslinga?

Det är så de rekommenderar i värmepumpsforumet och låter rätt vettigt. Ofta behövs inte ytterligare reglering av respektive slinga och för de som behöver aktiverar man det när grundsystemet är injusterat.

Sedan är nattsänkning av golvvärme inte speciellt effektivt och ngt de flesta avråder från.

Nu tillåter kanske det varmare vädret inte mycket intrimning men jag skulle iallafall börja med att minst stänga av nattsänkningen, men helst först trimma in slingorna manuellt och sedan bara köra central reglering tills du ser att allt fungerar ok.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 12 apr 2017, 12:40

@Videonisse, kanske inte så dum idé. Då sätter man ut en termometer i varje rum och justerar upp och ner flödet?

I utgångspunkt kom ju golvvärmeritningen med en kalkylerad förinställning av alla ventilerna. Vi fick direkt justera några av dem för att få upp värmen i några av rummen som låg längs bort men ärligt talat så undrar jag om inte den hade fungerat bättre precis som du säger.

Angående nattsänkningnen så används inte denna, det är bara en funktion som ligger där.
Dock har jag ett gästrum där jag sänkt värmen ibland när där inte använder det på länge. Det går ändå relativt fort att värma upp det, inte flera dagar så som vissa påstår med golvvärme. (har haft de på typ 16 grader och sen dragit upp det till 21, det har gått på några timmar)

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 13 apr 2017, 12:12

(eller som vi sportdykare säger )
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 17 apr 2017, 14:32

Jag tror också man ska börja göra en injustering efter utetemperaturkompenserad kurva så att man får en bra komfort. Sedan kan man eventuellt låta rumstermostater få strypa flödet vid högre rumstemperatur än önskad
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 18 apr 2017, 13:31

Tack för era inspel.

Skal ge mig på det...känns jobbigt men det får väl bli så.... regleringen är ju så att säga den enkla lösningen....då hade man ju sluppit kladda med regleringen av ventilerna så mycket.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 04 feb 2018, 19:48

Har fått lite bättre styrning tack vare samkörning av luft och golv temperatur. 75 luft och 25% golv.
Jag har också som kanske ni redan gjort konstaterat att MDTs regulator är rätt kass, det är bara en proportionalstyrning.
Jag förbereder mig på att programmera om allting när jag fått in lufttermometrar överallt. Då kommer jag lägga upp allt med den avanzerade regulatorn jag har i eibporten istället. För övrigt kunde man använt regulatorn i zennio komponenterna men eibporten är helt enkelt väldigt enkel och praktisk att programmera upp.

För att svara på många av de tidigare kommentarerna så tror jag kanske en del av vårt problem var att de lade golvvärmen och även termometrarna ner mot frigoliten i plattan. Det är inte fel på något sätt men det gör ju att värmeförlusten i rummet spelar in mindre i temperaturen där termometern ligger, dessutom har vi ett kraftigt plankgolv ovanpå.

Men till min fråga; jag behöver har lufttemperatur i några rum till, det jag skulle vilja ha förslag på var, enklaste möjliga puck som jag kan smyga in bakom en lampknapp, sen borra ett litet hål för att smyga ut en termometer under som göms vid underknappen på lampknappen.
Det enda jag sett som funkar är zennio quad och de är rätt dyra spec när jag behöver 5-6 stycken.
Några andra tips?

FlizZy
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav FlizZy » 04 feb 2018, 20:32

MDT har puckar för att kunna ansluta 2-4st PT1000 epoxygivare till. Något billigare än zennio iaf.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av FlizZy 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Planering och genomförande"