Planering av nyproduktion

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Planering av nyproduktion

Oläst inlägg av Videonisse » 25 dec 2018, 09:28

Vad är det du vill uppnå med ”Switchdim”?

Om det är att använda vanliga trycken med fjäderretur så använder du KNX Universalinterface för att få in dessa signaler till KNX.

Att styra LED-drivare med switchdim tar ju bort funktionen med KNX så verkar inte rimligt. Styr isf dem via Dali om du tycker det blir bättre än ren KNX.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

ceddix
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av ceddix » 25 dec 2018, 11:28

Kör en daligateway och använd don med dali i.
Sätt tryckknappsgränsnitt bakom vanliga brytare om du vill ha det.
Där får du in funktionen med switchdim, men att det är dali gw som löser dimmringen.
Senast redigerad av ceddix 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

acoadus
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av acoadus » 03 jan 2019, 08:26

Hej! God fortsättning.

Ursäkta min frågvishet men jag hänger inte riktigt med här.

Om jag väljer att köra en switchdim funktion så fungerar alltså inte all övrig styrning från knxen?
Switchdimfunktionen skall ju inte vara direkt mot drivdonet utan direkt mot dimmeracken som i sin tur dimmar armaturen.

Anledningen är att jag skall ha väldigt speciella brytare.

Jag håller mig om möjligt gärna undan även dali på i alla fall en del av belysningen då det kommer att springa iväg i kostnad för mig.

Jag köper hagers grejer, inte easy, och har då kikat på binäringångarna. Bland annat tbx302. Jag måste ju kunna välja att varannan gång dimmar acken nedåt och varannan uppåt och vid kort tänd eller släck och samtidigt ha min sensor som styr Eller? Är jag helt ute och cyklar.
Senast redigerad av acoadus 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 03 jan 2019, 14:53

Du är inte ute och cyklar men kanske blandar ihop saker lite. Hur du ansluter dina tryckknappar och hur du styr led-drivarna är två helt skilda systemkomponenter och vill du ha KNX så är switchdim inte hur man löser det.

1. Ja binärgränsnitt som Hager TXB302 är exakt hur du ansluter vanliga traditionella tryckknappar till KNX. De används då med fjäder som monteras separat. Exakt vilka trycken är det du tänkt använda?

2. Du har att välja på KNX, Dali eller analogt för att styra din belysning. Alla tre är vanliga sätt att styra belysning på i KNX-system (men analogt är föråldrat idag). Switchdim är fel väg att gå och har inget inget i samband med KNX att göra.

Föreslår att du tittar på om du hittar KNX-aktorer som matchar de ljuskällor och armaturer du planerat installera. Allt som ska dimmas och har LED-ljuskällor bör göras det på sekundärsidan (dvs likspänning LED-drivare med konstantström eller konstantspänning). Men om det är något fall där du inte hittar lämplig med KNX utan det skulle behövas Dali så finns alltid alternativet att styra primärsidan med vanlig 230V KNX dimmeraktor.

Installationsmässigt finns det även en fördel med Dali jmf mot KNX.
För Dali kan man dra tex 5 x FK eller en vanlig 5-ledare där 2 ledare är Dali-bussen. För KNX måste man alltid dra en separat KNX-kabel och även om den får förläggas i samma rör som tex FK så undviker man helst det och får då 2 rör fram till LED-drivaren.

En installatör har svårt att ta betalt för att undersöka alla alternativ och eftersom Dali löser nästan allt så blir det, enligt min erfarenhet, den självklara rekommendationen till kund. Om några år kanske KNX LED-drivare har slagit igenom och ersätter Dali, precis som Dali ersatte analog styrning. Men tills dess krävs det en hel del egen research om man vill undvika Dali för att styra LED.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

acoadus
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av acoadus » 04 jan 2019, 01:56

Ok.

1. Ja men då är nästa fråga för txb:n. Kan jag dimma upp, ned, tändan och släcka med samma enpoliga brytare?
Jag kanske formulerat mig fel. Med switchdim menar jag pushdim, dimring via återfjädrande tryckknapp. Så att vi är på det klara med det.
Brytarna är från Buster and punch. Svin najs!

2. Jag vill ju helst slippa blanda in dali. Av anledning till att armaturerna jag köper kommer inte med dalidon utan det får jag köpa till separat tyvärr. Aktorerna däremot för jag rätt billigt.

Jag ser inte riktigt varför jag skall styra sekundärsidan. Skall jag göra det så kan jag lika hörna köra dali tänker jag. Finns det någon fördel med det?

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 04 jan 2019, 15:15

acoadus skrev:
04 jan 2019, 01:56
1. Ja men då är nästa fråga för txb:n. Kan jag dimma upp, ned, tändan och släcka med samma enpoliga brytare?
Ja, det ska gå med alla dessa produkter.

Ett tips är att du även tittar på Zennio QUAD Plus som gränssnitt för brytarna. Med en sådan kan du förutom 2 ingångar för brytare även tex ansluta en rörelsesensor Zennio ZN1IO-DETEC-P samt en NTC-temperaturgivare (för rumstemperatur). Kostnaden borde bli betydligt lägre än med enskilda produkter med separata KNX-gränssnitt.
...Brytarna är från Buster and punch. Svin najs!
Antar att det tex är dessa "Toggle Switch"? Ser isf snygga och coola ut! Men hur får du till fjäderfunktionen med dessa?
2. Jag vill ju helst slippa blanda in dali. Av anledning till att armaturerna jag köper kommer inte med dalidon utan det får jag köpa till separat tyvärr. Aktorerna däremot för jag rätt billigt.
OK, du får alltså med dimbara LED-drivdon till dina LED-armaturer och planerar dimma dessa med KNX 230V dimmeraktorer? Vilken aktor planerar du isf använda och hur många dimmerkanaler (= dimbara belysningsgrupper) beräknar du behöva?
Jag ser inte riktigt varför jag skall styra sekundärsidan. Skall jag göra det så kan jag lika hörna köra dali tänker jag. Finns det någon fördel med det?
Att dimma LED på ett snyggt sätt är inte lika enkelt som med traditionella ljuskällor och brukar bli bättre resultat när det görs direkt i LED-drivaren. Gör man det på primärsidan kräver det en bra dimaktor med anpassningsbara kurvor för LED samt att kvaliteten på de LED-drivare som medföljer också håller tillräckligt hög kvalitet. Om inte kan lampan flimmra, inte dimma ner tillräckligt lågt, ljusstyrkan ändras inte proportionerligt etc etc
I slutändan måste man helt enkelt testa och se hur man själv upplever det, men är ju bra att ha en hum om vilka "gropar" det finns på vägen till en bra belysning :-)

acoadus
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av acoadus » 05 jan 2019, 17:36

Bra, då är jag med i matchen.
Zennio skall kollas upp.

Toggle switch, ja. Yes. Har beställt hem ett prov och slängt in en fjäder. Fungerar klockrent. Dom finns med återfjädrande funktion men det är längre leveranstid och 100kr dyrare.

Ja, precis. dimbart drivdon ingår på några, resten skulle jag kunna köra typ jolly don på. Kanske slänga in en extra kapsling på nåt smäckert ställe i så fall och dinmotera jollydonen.

Jag har själv inte upplevt sämre dimring på primärsidan med spotlights och dimmers med bättre kvalitet, däremot har jag inte någon vidare koll när det gäller dimmerackar.
Jag har räknat med denna dimmern.
https://www.hager.se/e-katalog/stroemst ... /24579.htm.
Skulle ju kunna köra denna på det jag inte kan köra dali på och sedan dali på resten.
Får jag till funktionen med mina detektorer om jag köra dali eller ännu värre blandar dali och KNX?

Skriv svar