Styrning fläktkonvektor

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
Blomman
Besökare
Besökare
Kontakt:

Styrning fläktkonvektor

Oläst inlägg av Blomman » 21 jan 2011, 11:32

Hej!

Detta blir mitt första inlägg i detta trevliga forum.
Håller precis på att bygga hus och kommer köra KNX så mkt det går.
Nu har jag dock fastnat lite när det gäller fläktkonvektorer, kommer ha bergvärme och då nyttja den kylan som kommer ur berget för att få lite kyla på somrarna och har hittat fläktkonvektorer av märket Eveco som verkar passa bra för mitt ändamål.
Det jag undrar är hur man på enklaste sätt kan styra dessa fläktkonvektorer.
I själva fläkten finns det några "plintar" eller vad det kallas som man kan kortsluta för att styra fläkthastighet och till/från (tror det är 4 par pinnar alltså)
Sen har dom sagt att man kan styra den externt via något av följande:
Modbus, RTU
Canbus
RS232
RS485

Vad blir bäst att koppla in sig på eller behöver man veta mer än detta för att kunna svara på det?

I övrigt kör jag vattenburen golvvärme och kommer att ha KNX rumsregulator i alla rum där jag kommer ha fläktkonvektorer och min tanke är att kunna dra igång fläktkonvektorer automatiskt beroende av bla temperatur och tid på dygnet.

Eftersom jag ska ha 6st fläktkonvektorer (totalt 5 zoner) skulle det vara skönt att hitta nåt alternativ som inte kostar så mkt per enhet eller om det är så att det räcker med en liten grej i centralen som man drar en slinga till varje fläktkonvektor.

Nån som har koll på detta?

mvh

Blomman
Senast redigerad av Blomman 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

olko
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Styrning fläktkonvektor

Oläst inlägg av olko » 21 jan 2011, 16:47

Tjena Blomman
Det finns speciella KNX aktorer för fläktkonvektorer
I mitt hus så kör jag vanlig fläktkonvektor som jag kör via fjärrkontroll, men jag styr kylan och i mitt fall radiatorerna ifrån bussen via min termostat knapp.värme ventilerna styrs via en knx aktor och sedan vanliga 24V ställdon
Medans kylan styrs via en knx ställdon

//Olov
Senast redigerad av olko 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Kenta68
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Kenta68 » 28 jan 2011, 15:17

Hej.

Om du vill "översätta" Modbus till KNX, så finns det ett företag som heter "Intesis Software SL" utvecklar och säljer gateways mellan bla. Modbus och KNX.
http://intesis.com/eng/intesisbox_knx_m ... me_eng.htm

Jag har tänkt att använda en sådan för att kommunicera med mitt FTX-aggregat (en LTR-3a från Enervent), som prat med just Modbus RTU.

/Kenneth
Senast redigerad av Kenta68 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

JohanElmis
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av JohanElmis » 06 feb 2011, 11:53

RS-232 Låter ju väldigt enkelt - vanlig serieport - men det gräver ju så klart att man har en dator som styr detta - och som dessutom står nära.
Mer praktiskt är kanske att använda RS-485 som klarar längre kabeldragning (och flera enheter på samma kabel).
Det är vad Modbus använder sig av.
Ska man ha det direkt till KNX så är det kanske smidigt att köpa en gateway till detta.

Jag har dock funderat på om man inte kan klara sig med en RS485<->USB konverter för ett par hundralappar.
Linux har Modbus-protokoll - och jag har redan interface mellan LAN och KNX - så jag kan skica vad jag önskar där emellan.
Jag har flera energimätare (vatten) som har Modbus där man får mer info än bara använda en pulsutgång. Samt Enervent LTR-6 med EDA-automatik.

Någon som vet vad en IntesisBox KNX/EIB - Modbus RTU Master kostar? - De är lite dåliga med prisuppgifter på sidan.
Senast redigerad av JohanElmis 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Kenta68
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Kenta68 » 21 feb 2011, 09:28

För ett år sedan fick jag ett pris på 410 EUR + 30EUR för frakten, direkt från Intesis (IBOX-KNX-MBRTU-100).
Enervent skulle ha 6000:- för samma burk, men då antar jag att den är lite "förprogrammerad" för deras aggregat.

Med andra ord skitdyrt som allt annat till KNX.

Är det någon som har planer på att beställa en från Intesis, så skulle jag vara intresserad av en sambeställning för att åtminstone få ner fraktkostnaderna lite.

Mvh
Kenneth
Senast redigerad av Kenta68 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Patrik_90
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Patrik_90 » 09 nov 2019, 16:18

Hur gick det med detta?

//Patrik
Senast redigerad av Patrik_90 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar