Har en liten utmaning som jag inte vet om det går att lösa utan ganska dyra och komplicerade speciallösningar, frågan är om det är värt det.
Klart:
Hus 180m2 ganska bra isolerat, Golvvärme båda våningsplanen
Badkar 440liter plus 2st duschar och 3 personer (som gärna duschar länge)
Kina importerad Luft/vattenpump 6kW som klarar att hålla värmen ner till ca -7 grader ute
El varmvattenberedare 300l med termostat som står på max för att klara varmvattenbehovet
Heru 250EC2 FTX med 2st 250mm kanalkylare
Kondensisolerade tilluftkanaler i hela huset (6 grader till kanalkylare ger ca 10 grader vid donen vid 100% fläkthastighet)
Pool 55m3
Bergvärmehål 2x160m plus ca 150m slang i mark
Halvklart:
Uterum, 50m2 med vikglaspartier 3 glas, Golvvärme och klinkers, 2st 3m industriella kylbafflar (22mm kopparrör matning)
Ej påbörjat:
Fristående poolhus 30-35m2, Dusch och bastu, Golvvärme, FTX med kyla
Planen är att värma och kyla allt med en bergvärmepump och styra med KNX
Separata slingor i varje rum, central styrning av kyla (fram till att jag kommer på något smart sätt att sätta ställdon på tilluftsdonen)
CO och fuktstyrning av fläkthastighet
Styrning av kylbafflar i uterummet
Allt detta är ganska enkelt.
Så till utmaningarna....
- Fläkthastigheten i FTX går idag på ca 12-14% vilket räcker som ventilation, men när mer kyleffekt behövs behöver fläkthastigheten ökas, det finns inget stöd för idag, frågan är om KNX kan överstyra detta?
- När värmepumpen värmer poolen går brine ut från pumpen att köra direkt i kanalkylarna, när poolen inte behöver värmas räcker troligtvis inte brine temperatur från borrhålet till att kyla huset, uterummet och poolhuset när det är som varmast, så då vill jag antingen tvångsvärma poolen eller köra bergvärmepumpen baklänges i lite olika steg tillsammans med att leka med FTX fläkthastigheter.
Gärna tillsammans med kommande elpris och yttertemperatur som förutsättning.
- Eftersom kylbatterierna i tilluften även fungerar som värmare på vintern vill jag också kunna växla mellan att mata dom från Brine ut, Brine in, eller på andra sidan om värmepumpen för värme eller aktiv kyla.
- Vill styra framledningstemperatur med gradminut reglering men att kunna begära högre framledningstemperatur när någon värmeaktor närmar sig 100% PWM
- Vill kunna balansera uppvärmningen mellan golvvärme och värme i ventilationen med temperaturmätning i flera nivåer. Samma vid kyla behöver det ibland shuntas ut några grader kallare vatten i golvvärmen för att klara börvärdet.
För att slippa allt för många värmeväxlare är planen att köra brine i alla system (utom i poolen), alla rör är koppar och PEX golvvärmeslangarna ligger i spårade spånskivor med 20mm flytspackel över för att slippa knarrande golv, om inte lokala brandstationen godkänner det får jag antingen gå ner i alkoholhalt eller köra potaska.
Jag har pratat en del med Östebergs mjukvaruutvecklare om att kunna reglera fläkthastighet för att nå önskad temperatur, tillåta lägre temperatur på tilluften och ändra till 0,1 graders steg på alla styrningar (dock skulle dom lägga med det i förslagslistan för framtiden vad nu det betyder)
Bergvärmepumpen jag har kollat på just nu är Nibe S1155 16kW med dubbla 178liters varmvattenberedare för att klara varmvattenbehovet.
Har installerat och programmerat en hel del DUC’ar på mitten av 90 talet

Har gått halva kursen för KNX och ska köpa ETS pro och börja lära mig programmera.
Har pratat med lokala firmor som är återförsäljare för NIBE, dom har verkligen ingen aning.
Har pratat med lokala elfirmor om KNX och dom har inte heller en aning.
Är nog en ganska knepig person som vill ha allt perfekt vilket får till följd att jag får göra allt, verkligen allt, själv, till och med köpt en egen polyuretansprutmaskin för att isolera taket och kondensisolera alla ventilationsrör.
Kan tänka mig att ett stort hinder är styrningen av HERU-aggregatet, så där lutar det redan nu mot en DUC eller försöka få Östbergs att skriva en egen mjukvara till mig.
Den stora frågan, är jag galen som ens försöker eller är det görbart?
Tacksam för synpunkter, tankar och ideér
Mvh Henrik