Projektering av KNX

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Projektering av KNX

Oläst inläggav wittsjo » 15 jan 2015, 13:15

Hej allihop jag är ny pådetta med knx och försöker förstå mig på detta lite i förbindelse med mitt husbygge.

Jag är ingenjör men inte elektriker och har därför begränsad förståelse. I min planerade totalentreprenad planerar jag projektera ett knx elsystem, mest för att ha full kontroll på att systemet får den funktionalitet som jag önskar och att knappar eljack etc blir sådana som jag vill utan senare diskussioner.
Men jag förstår mig inte helt på hur projektering och genomförande går till. Självklart är ju också KNX alternativet väldigt kostsamt och jag vill därför ha djupare förståelse för att avgöra vad jag eventuellt kan göra själv alternativt var man kan spara pengar.

De elkonsulter jag snackat om erbjuder sig att göra linjediagramen och hjälpa mig med funktionsspecen, i tillägg till att skriva förteckningar över armaturer etc.
De förklarar för mig att senare anlitas en programerare som programerar all utrusningen och efter detta installeras all utrusningen och startas sedan upp.
Bara programeringen i sig själv väntas gå på 30-40'00kr, i tillägg kommer all utrusntning och dessutom själva installationen.

Så ser jag mycket av vad ni skriver om hur mycket billigare alla delar är om man beställer dem från tex eibmarkt, typ halva priset av vad respektive slutar på efter påslag från grossist + elinstallatör. Då utrutsningen lätt springer iväg med lite schyssta knappar etc blir de ju en ansenlig besparing.

Men så ser jag också att tex eibmarkt erbjuder projekteringen för typ 3-4000€ för en villa, då gör de ritningarna, plockar ut delarna, programerar upp hela systemet och komponenterna och skickar dem. Dvs som jag ser det allting utom själva installationen och kalibreringen av systemet.
Motsvarande kostnad via elkonsult + grossist++ i Sverige förefaller landa på 2-3ggr kostnaden. I tillägg får jag ju då själva utrusntningen till typ halva priset vilket är en jättebesparing.
http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmark ... 0190_250_S

Så frågan är; vad är det för risk med en sådan projektering, svenska elinstallationsregler, spelar det egentligen någon roll då en svensk installatör gör installationen?
Vad mer kan gå fel?
Kommer detta i slutändan landa på samma totalkostnad?

Ursäkta om jag pga min okunskap provocerat någon.

Tack på förhand för alla svar.
Mvh Daniel
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Projektering av KNX

Oläst inläggav R_Strandberg » 16 jan 2015, 16:42

Spännande projekt..
Jag skulle först och främst rekommendera att du kontaktar ett lokalt företag som är van att projektera, installera och driftsätta knx i villor. En lokal firma är oftast mer värd genom projektet och för framtida ändringar än att spara några tusen vid byggnation. En villa med belysning-, värme- och markisstyrningar brukar normalt sett inte projekteras av en "konsult" utan det gör programmeraren.

Har du ambitioner att styra ljud, bild och visualiseringar blir det lite mer avancerat men det är bara kolla med företagen i närheten. Certifierade knx-partners hittar du på http://www.knx.org.

Angående materialet anser jag att det är helt och hållet upp till den som installerar/programmerar om han driftsätter det du köper in själv och isf till vilket timpris. Nästa fråga blir ju garantifrågan, om en apparat strular är det då programmerarn eller produkten som felar. Min erfarenhet är att prislappen i slutänden blir den samma om en kund köper material själv eller inte.

Vart i landet är det så kanske jag eller någon annan kan tipsa dig angående installatör?
Senast redigerad av R_Strandberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mnmerlin » 16 jan 2015, 22:06

Jag tror att många elfirmor "saltar" priserna på KNX för att slippa projekten. De vet helt enkelt inte hur de ska göra och för att inte riskera att gå back, väldigt kortsiktigt kan jag tycka, måste de tvunget ha igen alla pengarna på första projektet. Det funkar inte så, det tar tid att bli bra på KNX och det kostar pengar i början.

Jag tror inte heller att man tjänar så mycket i längden på att köpa prylarna från EIB-Markt och få det färdigprogrammerat. Att driftsätta en villa efter en specifikation är väldigt enkelt för en van KNX installatör. Jobbet börjar med att få huset att lira som ägaren vill ha det och att göra snygga och praktiska lösningar som verkligen fungerar.

Precis som R_Strandberg säger, kolla runt med folk här och med dina lokala firmor. Jämför, fråga och se till att du jämför äpplen med äpplen.

Kul att du har fått upp ögonen för KNX och lycka till med ditt projekt!
Senast redigerad av mnmerlin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 18 jan 2015, 10:34

Håller med föregående talare :)

Men det finns ett alternativ till. Om du själv vill kunna programmera och vidareutveckla ditt system så kan du ta på dig största delen själv och även ha egen ETS--licens. Det tar en hel del fritid att lära sig o komma igång men det är ofta väl investerad tid om man har intresset och vill ligga långt fram ang smarta funktioner.

Om det från EIBMarkt ingår plan för hur själva kopplingsskåpen för KNX skall byggas så är deras pris lågt. Smartast är att bygga som ett industriellt kopplingsskåp med plintar etc, tyvärr ngt många elektriker inte förstår så det missas när de bygger. Bättre då med att ge dem ett underlag för hur det ska se ut samt själv vara påläst. :)
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 18 jan 2015, 21:07

Hejsan, tack för alla konstruktiva och informativa svar.

Jag vet inte om jag blir helt klok på vad jag skal göra. Har kontakt med lite olika konsulter nu, de i sin tur har några erfarna knx programmerare som de starkt rekommenderar.

@Videonisse, detta är mycket intressant, jag har faktiskt suttit och grubblat på det ett tag, är väldigt sugen men lite osäker på hur utmanande det är. Tid kan man som oftast sätta av, programmeringen verkar inte så besvärlig, det som jag mest är orolig för är ju att man skal stöta på problem och inte få ihop det när det är väl är dags.
Programmeringen knäcker jag nog, men om saker inte funkar eller installationen eventuellt blir fel så kommer det ju ta lååång tid för en amatör att få ordning på det...?
Men frågan kvarstår fortfarande från förra inlägget, är där aspekter av programmeringen där man behöver vara "utbildad" pga säkerhetsskäl....?

Lite intressant kommentar ang ljud och bild, just detta är ju något som hela tiden förändras, jag är rädd för att om man blandar in detta i knx så gör man det lite besvärligt. Min plan var att köra ljud via sonos eller nüvu, eftersom vi får fiber kör man tvn via lan, funderar dock på att sätta upp en mark-antenn för tv också.

ang eibmarkt så är det nog inte några tusenlappar det handlar om, min känsla just nu är att det snarare handlar om 50-100tkr.

Mvh Daniel

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav R_Strandberg » 18 jan 2015, 21:48

Jag tycker det låter som du är i precis rätt tillfälle att programmera detta själv. Finns många bra guider och webbkurser för det. Skulle det strula när du börjar driftar så får du väl helt enkelt tillkalla hjälp då. Det vanligaste nybörjarfelen även jag gjorde i början är att röra till gruppstrukturen. I sånna projekt är det inte kul att komma in som nummer två i.

50-100kkr tycker jag låter väldigt mycket men du kanske planerat in rätt mycket styrningar och exlusivare sensorer. Jag vet inte hur långt du hunnit i planeringen men min erfarenhet är att tänka enkelt från början. Sen när ni bott in er göra en utvärdering av sensorernas funktioner. Kolla över om ni vill ha en till sensor med display eller liknande, se över scenarion osv. Dali är ett effektivt och billigt sätt att styra LED-drivdon med. 64st armaturer för samma kostnad som en 2-3kanlig dimmeraktor.

Skulle vara intressant om du delade med dig lite mer av vad du tänkt installera, styra osv.

Ang. Sonos och Nuvo så klarar knx av de båda. Nuvo har en rätt praktiskt funktion där man kan ansluta ringklockan till för att musiken ska tystna när någon ringer på. :idea:

Lorre
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Lorre » 18 jan 2015, 22:10

Har själv byggt upp mitt knx system och har läst allt på det här forumet och allt annat möjligt, gick även 5 dagars kurs hos Schneider, men är ingen elektriker men har ganska goda baskunskaper och har haft lite hjälp av en elektriker, så visst går det men då får du lägga mkt tid själv.

Här är lite av mina erfarenheter och saker som jag önskar hade gjort som det nu är för sent för.

-Decentralisera till en mindre central på varje våningsplan och en stor huvudcentral desto större desto bättre, plinta ALLT, det blir så mkt lättare.
-Planera all rör dragning utifrån det, gör ritningar och numrera alla rör.
-Kan vara smart att använda sig av uttag med delad brunnständning där du misstänker att du någon gång i framtiden vill använda dig av styrda uttag. En brunn med fast fas och en styrd. Jag har dragit 3 till 4 uttag/rör men det blir trångt med 16 rör så dra 20 iaf till dom första uttagen.
-Dra all rör till knx brytare direkt till en central, inte i serie som jag gjorde vilket jag ångrar nu.
-Om du bygger nytt kan det vara smart att dra rör till spottar, magnetkontakter till fönster och ytterdörrar, elektriska lås, elektriska persienner, högtalare, kameror, larm, golvvärmecentraler, trappstegsbelysning, tv så du slipper ha synliga kablar hängande under tven. Bättre att dra för mkt än för lite. Dra några tomrör mellan centralerna. Många meter blir det
-Försök o dra i så mkt kabel som möjligt innan du slår igen väggar.
-Bra att planera med 2-3 jordfelsbrytare, så det inte blir helt strömlöst i huset om jordfelsbrytaren löser.

När det är klar så har du kommit långt, lycka till.

//Martin
Senast redigerad av Lorre 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 19 jan 2015, 20:01

Hej igen,
tack för svaren.

Ni är ju minst sagt uppmuntrande för att jag skal ta på mig programmeringen :)

Möjligt att jag är skeptisk angående kostnaden.
Planen var ljusscenarior, lampor, sensorer på 7 dörrar, tempstyrning golvvärme, 4 funktioner för FTX-ventilationen.
Lite specialgrejor men inga stora grejor.

Blev idag rekomenderad att skippa termostater i alla rum och istället bara ha termometrar på ett par tre ställen och sen justera in golvvärmen på fördelarna och styra totaltempen med bergvärmepumpkurvan. Är det praktiskt?
Själv så har jag mycket svårt att se att jag skal gå där och pilla på temperaturerna senare...

I tillägg kör jag rätt många vanliga lampknappar med knx-puck bakom istället för dyra knx-knappar.

Intressant kommentar om sonos och nuvo, visste inte att de gick att kombinera, satt och surfade lite men är inte helt säker på om jag ser vad meningen är med det.... Det enda skulle isåfall vara en lampknapp som fungerade som mute...

Mvh Daniel

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav R_Strandberg » 19 jan 2015, 20:22

Golvvärme i betongplatta är väl sällan värt att reglera då de är så pass segt medans det ger mer att reglera radiatorer. Jag har bara gjort en villa och en lägenhet med vattenburen värmereglering men har svårt att säga att det gjorde någon nytta. Nattsänkning och semesterläge i all ära men vattenburet tar tid på sig.

Däremot har jag reglerat några sommarstugor där övervakning med temperaturlarm och kunna öka värmen från 7 till 20grader dagen innan man kommer får en helt annan nytta.

Ang. ljudsystem är det ungefär som scenariostyrningar, man får en vana att varje morgon när man äter frukost vill höra en viss radiokanal eller när man duschar en annan. Detta triggas då av scenarioknappen 'morgon'/'dusch'. Pratar man visualisering är det väldigt fint att få in belysningen, ljudsystemet, tv:n, hemmabion och dvd:n i ett och samma gränssnitt.

Allt detta blir en form av komfort som man aldrig visste man saknade förrän man har det.

Jag tycker din plan med sensorerna och tryckknapparna låter sund och sen komplettera eller byta plats vartefter.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 05 mar 2015, 20:13

Tjena allihop, tack för all uppmuntran, grundat i eran tilltro till mina kunskaper ;) har jag nu kastat mig in i att ge mig på detta själv och det skal bli jättekul.
Efter några tutorials på knxs hemsida ser jag att programmet verkar rätt enkelt att använda.

Jag har en logikfunktioner jag skulle vill ha in; sätter en induktiv sensor i varje av de 7 dörrarna jag har, sen skulle jag vilja ha en diod vid ytterdörren som lyser rött eller grönt om alla dörrar är stängda eller en öppen. Hur är det enklast att få till detta?

Angående interface med iphone/ipad etc, vad rekommenderar ni som är rimligt i pris och som ger tillgång till alla funktioner?

Tack på förhand för alla svar.

Mvh D
Senast redigerad av wittsjo 26 mar 2015, 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Återgå till "Planering och genomförande"