Dali?

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
fdandersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Dali?

Oläst inläggav fdandersson » 08 aug 2015, 12:16

Hej,
Jag funderar lite ang. Dali styrning. Har för mig jag sätt en lång tråd för länge sen som tog upp för och nackdelar, men lyckas inte hitta den. Kan någon guida mig rätt eller kanske snabbt förklara för och nackdelar Dali vs 1-10V aktor till led styrning?

Tack på förhand!

/Daniel
Senast redigerad av fdandersson 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Jiiwas
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Dali?

Oläst inläggav Jiiwas » 08 aug 2015, 15:26

Det finns inga nackdelar ;)

Installationen blir enklare. Endast 2st ledare (utöver spänningsmatning), Da+ & Da-. Dessa Kan läggas i slinga och förbinda alla Drivdon/armaturer.
När du sen driftsätter så väljer du hur armaturerna skall grupperas, då varje armatur har en individuell adress. Upp till 64 drivdon/armaturer på varje DALI gateway

Kör du med 1-10v så måste du planera exakt hur du vill ha belysningen. Här läggs 2 ledare (utöver spänningsmatning) till alla drivdon/armaturer. Så vill du ha 10 olika grupper som dimmas olika så behöver du 10 par 1-10v kablar.
Senast redigerad av Jiiwas 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 08 aug 2015, 21:26

Det är väl även dyrt med analogaktorutgångar och så har de sämre funktionalitet än Dali, så 0-10V-styrning vet jag ingen som satsar på idag. Däremot så kan DMX vara ett alternativ, även om de flesta väljer Dali pga enkelheten då, precis som Jiiwas skriver, bussen får dras tillsammans med 230V-matningen till drivern samt att programmeringen kan ske via ETS.

Tråkiga med Dali är att dagens gateways tex inte stödjer RGB på ett enkelt sätt och inte heller fungerar bra om man vill växla färg snabbt på RGB-belysing. Dessutom är ju en GW alltid "single-point-of-failure" så inte roligt om den går ner en fredagskväll...

Nu börjar det även komma prisvärda flerkanals LED-drivers med KNX och då slipper man ju ha en extra buss för belysningen och får in den helt i KNX-systemet. Tex har MDT sådana drivers: http://www.mdt.de/EN_LED_Controller.html

Tips: en 4-kanals RGBW-dimmer kan även styra 4 separata LED-grupper vilket drar ned totalkostnaden rätt mycket jämfört med att köpa 1-kanalers.

Tips 2: skall man ha tex ett gäng downlights på samma belysningsgrupp så är det bättre med ljuskällor som drivs med 24V konstantspänning istället för konstantström pga att dessa drivers (nästan alltid) klarar att belastas med högre effekt per kanal.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

fdandersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav fdandersson » 09 aug 2015, 08:18

Oj oj oj, skulle nog lagt lite mer tid på efterforskning i detta område när vi projekterade knx:n.

Nu kör vi istället med 1-10V dimmer i centralen som styr drivarna som sitter i ett skåp bredvid centralen, så jag slipper i alla fall ha drivarna vid varje lampa.
Men det låter ju onekligen väldigt smidigt att kunna dra runt allt i en slinga, tex i vardagsrummet och sedan välja hur de ska grupperas :o . Men för att detta ska funka så innebär vell det att man måste ha en drivare till varje armatur? Hur blir det prismässigt jämfört med en drivare till var grupp?

Sen så låter det ju också trevligt som du säger "Videonisse" med drivdon som har knx anslutning, då slipper man ju 1-10V dimmern. Och det rimmar ju också gott med att ha drivdonen centralt som vi har det nu(om man vill :-) )

Anledningen till att jag börjar fundera på detta igen nu är att vi snart ska börja på ovanvåningen, så funderar på hur vi ska lösa det där, om man ska köra på samma eller tänka om.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 09 aug 2015, 09:30

Om du har en 4-kanals drivare så kan du ju välja att köra alla som en grupp eller som separata grupper. Då behövs inte en fysisk drivare per grupp.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 09 aug 2015, 09:33

Har du en plan för vilka belysningsgrupper och typ av armaturer du ska ha på det nya? Dela med dig här så kanske vi kan ge några tips/förslag :-)

fdandersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav fdandersson » 10 aug 2015, 13:37

Okej jag återkommer när jag skissat lite på det. Tror jag kör på samma led-armarturer som där nere i alla fall så det blir samma ljus: http://www.smartahus.se/p/12104/zebra-downlight-large-cob-led-7w
//Daniel

fdandersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav fdandersson » 12 jun 2018, 14:41

Hej, jag tar upp tråden igen efter projektet legat nere ett tag.
Har börjat fundera på Led armaturerna igen och har tidigare fått en rekommendation från Voltus, där de rekommenderar 24V led downlight och styrning direkt via en KNX dimmer, tex med nedan:
Spot: https://www.voltus.de/beleuchtung/o/con ... 2warm.html
Dimmer: https://www.voltus.de/?cl=details&anid= ... c388d9e7db
Power: https://www.voltus.de/?cl=details&anid= ... ebf8369b6f

Någon som har någon erfarhet kring denna typen av lösning? För och nackdelar med 24V Led downlights?

Återgå till "Planering och genomförande"