Strömförsörjning till knx bus

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
hampus
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav hampus » 04 jul 2016, 09:43

Hej,

Har inhandlat och installerat mina KNX komponenter och ska nu programmera aktorer och sensorerna men stöter då på ett problem. Jag får inte kontakt med något på bussen. Jag har kontakt med mitt IP gränssnitt och kan sätta en knx adress på den. Men när jag försöker komma åt något annat på bussen så går det inte. Misstänker att jag inte ens kommer åt bussen.

Jag misstänker att jag har köpt fel strömförsörjning till min buss och att detta gör att bussen inte fungerar. Kan det vara så?
Jag har följande setup:
TGA200 - Hager SpänninSpänningsförsörjning 230V/24V (http://www.hager.se/produkter/stroemstaellare-och-fastighetsautomatik/easy-knx/domovea-visualisering-app-styrning/tga200/114246.htm)
TYF120 - Hager LAN-systems interface for bus system

Några av aktorer och sensorer jag försöker kommunicera med är:
4940285 - TheBen Dimmaktor 8-fach DM 8-2 T KNX
TCC510S - Hager Movement sensor for bus system 360° TCC510S
80142180 - Hager - Tryckkn KNX dubbel m BK S.1

Behöver bussen en speciell strömförsörjning för att fungera?
Har då strömförsörjningsmodulen någon mer funktion i bussen än att försörja den med ström. dvs är det den som ser till att kommunikationen fungerar?
Är strömförsörjningen jag köpt enbart till för extra försörjning till aktorer?

Jag har fått denna rekommenderad och funderar på att köpa den istället men vill inte göra det om det ändå inte är det som är problemet.
TXA114 - Strömf KNX 1x 30V DC+1x 24V DC (http://www.hager.se/produkter/stroemstaellare-och-fastighetsautomatik/easy-knx/easy-knx-systemkomponenter/txa114/114333.htm)

Tror ni det skulle lösa mitt problem att köpa ovan eller har jag något annat problem i mitt nät? Jag har testat att koppla bort allt utom strömförsökrning, dimmeraktor och lan interface men funkar ändå inte.

Tacksam för hjälp!
//Hampus
Senast redigerad av hampus 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

sx3
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Strömförsörjning till knx bus

Oläst inläggav sx3 » 05 jul 2016, 12:26

Strömförsörjningen du köpt är en vanlig "dum" strömförsörjning.
Du behöver en KNX strömförsörjning som har en drossel integrerad, utan drossel/choke så fungerar inte buskommunikationen.
Förr i tiden körde man separat drossel och strömförsörjning, numera är dom oftast i en och samma produkt.
Kan dock inte svara om du kan hänga på en lös drossel på din strömförsörjning eller inte.

Den du blivit rekommenderad är rätt typ av produkt!
Den är dock "bara" på 320mA, i en normal villa klarar man sig med detta, men ska man börja använda den vanliga 24 VDC utgången för att strömförsörja vissa andra funktioner så äter dom av dom 320mA också.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 05 jul 2016, 13:23

Det stämmer, du har fel strömförsörjning. KNX-bussen skall drivas med 30VDC och ha en strömbegränsare som ger max 640mA.

Den du länkar till ger max 320mA så den fungerar.

MEN, jag skulle rekommendera en större modell som ger 640mA så du har utrymme för att koppla in så mycket som möjligt på din buss. Finns prisvärda på bl.a. eibmarkt.com och Voltus.de.

Ett annat tips är att du kör webbkursen för grunderna i KNX på knx.org innan du fortsätter så har du en bra teoretiskt grund att stå på.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

hampus
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav hampus » 06 jul 2016, 08:15

Tack för två snabba svar! Trodde att så var fallet men ville få det bekräftat innan jag beställde något nytt från eibmarkt.

Bra tips på att köpa en något större modell också. Jag tänker mig nog köpa TXA116 (http://www.hager.se/produkter/stroemstaellare-och-fastighetsautomatik/fastighetsautomatik-knx-tebis-tx/tebis-knx-driftsaettning-via-tx100b-systemkomponenter/txa116/67296.htm), istället för TXA114, den klarar två linjer 30V och max 640mA då har den dock ingen 24V utgång. Men nu har jag ju en separat komponent med två 24V utgångar om jag behöver ;) Eller skulle ni rekommendera någon annan strömförsörjning?

Har gått webbkursen men det hjälpte tydligen inte ;) Tror ialla fall att jag har fått ihop den grundläggande programmeringen för att styra belysning får se om det stämmer när jag får igång bussen.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 06 jul 2016, 08:23

Vill du utnyttja båda linjerna behöver du troligen en linjekopplare/förstärkare

Vill du hålla dig till en linje skulle jag rekommendera Siemens (N 125/x2) istället då du vid behov kan sätta två strömförsörjningar på samma linje
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

sx3
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 06 jul 2016, 09:59

Flera linjer i en villa är överkurs såtillvida man inte har fler än 64 apparater och behöver utöka.
Trafiken på bussen i en villa är sällan något problem, så att bygga linjer av den anledningen finns oftast ingen kännbar vinning.
Vill man sektionera huset kan det vara en god idé att köra fler linjer, men då skall man nog inte använda en 2-kanals strömförsörjning då det är en single-point-of-failure.

Hade jag valt en strömförsörjning från Hager hade jag tagit TXA112.
TXA114 ger 320mA på bussen och 640mA på 24VDC utgången, hade den varit tvärtom hade den varit mer intressant för den extra hundringen.

hampus
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav hampus » 06 jul 2016, 12:57

Tack så blir det nog en TXA112 istället ser att TXA116 bar 2x30V 320mA så följer nog er rekommendation om att ha 640mA som max på bussen.

Blir att klicka hem en i kväll så man kommer igång.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 06 jul 2016, 14:41

Den verkar ok.

Är ju omöjligt att rekommendera 24V strömförsörjning utan ett specifikt syfte. Om du kan returnera skulle jag göra det och köp när du vet vad som behövs.

Du verkar gilla Hager, ngt speciellt med dem?
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

sx3
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 06 jul 2016, 19:42

Fast nu har inte TXA112 någon 24V utgång, så jag hade nog behållt den andra strömförsörjningen också.
Exempel på tänkbara användningsområden;
- IP gränssnitt/router
- Vissa logikmoduler, typ Giras
- 24V aktorer för rullgardiner
- Vissa manöverpaneler som vill ha extern spänning
- Vissa väderstationer
- HomeLynk

Så det är inte dumt att ha den kvar om du frågar mig.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 06 jul 2016, 19:49

Ett litet 24VDC nätaggregat i normutförande kostar inte många pengar. Du får betydligt mer kraft också. Carlo Gavazzi har tex upp till 4A
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

Återgå till "Planering och genomförande"