Planering av nyproduktion

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
Gäddeholm
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Planering av nyproduktion

Oläst inläggav Gäddeholm » 21 okt 2016, 09:33

Hej alla autofiler,

Håller på att planera en KNX installation i en nyproducerad 2-plans villa i utkanten av Västerås.
Jag tänkte dela med mig lite av de tankar och funderingar som jag hittills brottats med i planeringsfasen.

Belysningen kommer att bestå av ca 33 st LED-spottar som skall delas upp i 11 st separata tändningar som skall kunna dimmras, funderar därför av kostnadseffektiva skäl att välja e DALI-lösning.
Finns det andra fördelar med DALI förutom kostnaden kontra en vanlig dimmer-aktor.

Övriga lamputtag kommer att styras via dimmer och vanliga bryt aktorer.
Vägguttag kommer ha separata brunnar för att ha reglering på en brunn och fast fas på den andra.

Det finns ett antal scenarier och styrningsvillkor som vi tänkt oss att vi vill skapa och och styra efter, min initiala tanke när vi diskuterade hemma om KNX var att allt bara var en programmeringsfråga. Min bild var att eftersom KNX "programmeras" i en dator så finns det egentligen ingen begränsning om vilka villkor eller parametrar som skall vara styrande. Var dock helt obekant med ETS vid det tillfället och min nya uppfattning efter att ha skummat av ytan lite är att ETS är ganska begränsat och att det inte finns någon möjlighet att skriva egen kod utan man är mer eller mindre bunden till de förkonfigurerade parametrar som finns för respektive apparat.

Vill man ha mer fri styrning så har jag med min, än så länge, begränsade kunskap uppfattat det som att man bör investera i en EIBport eller liknande. Vad är er uppfattning?
Funderar även på vilken, jag kallar det operatörsmiljö, som skapar mest fritt utrymme för villkorsstyrda styrningar.

För att ge en bild om vad jag är ute efter så försöker jag mig på att beskriva ett antal scenarier nedan,

- Timer funktion för vägguttag i kök/toaletter aktiveras på något sätt via tryckknapp eller annan sensor. Helst skulle man vilja att den känner av att man kopplat in något i uttaget genom att nollan och fas får kontakt och på så sätt aktiverar det uttaget.

- Tidsstyrning på ytterbelysning där den dels styrs via skymningsrelä och sedan dämpar belysningen undernatt timmarna via timer.

-Närvarosensor i korridorer tänder ledbelysning (ej LED) för att hitta fram till tex toaletter nattetid.

- Högtalare skall kunna läggas till i scener av olika slag, brandlarm - signal/meddelade ihop med 100% belysning, inbrottslarm

-Närvarosimulering vid secen "semesterläge" dvs skapa styrningar som loopas med tillslagsfördröjningar på belysning och jalusier

Ja jag vill egentligen att den enda som sätter gränsen för hur vi skall kunna styra anläggningen är fantasin och förmågan att bygga logik.
PLC hade varit ett alternativ men eftersom detta är ett KNX forum så är det KNX lösningar om efterfrågas i första hand=)

Passar även på att fråga om någon vet om det finns en trådbundet brandlarmssytem för KNX med möjliughet att styra detektorerna inviduellt, t.ex. frånkoppling av den i köket vid matlagning.
Senast redigerad av Gäddeholm 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Planering av nyproduktion

Oläst inläggav Rikard Ågren » 23 okt 2016, 21:02

KNX handlar om att ställa in parametrar och inte "regelrätt" programmering

Man får helt enkelt välja produkter som klarar av det man vill göra.

Logik kommer man långt med och där tror jag produkter från Zennio ligger i framkant
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
El & styrteknik

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 24 okt 2016, 14:19

Gäddeholm skrev:Håller på att planera en KNX installation i en nyproducerad 2-plans villa i utkanten av Västerås.
Jag tänkte dela med mig lite av de tankar och funderingar som jag hittills brottats med i planeringsfasen.

Är själv i liknande situation och där jag byggt ut och renoverar en villa sedan 2 år. Nedan lite av mina erfarenheter och tankar.

Belysningen kommer att bestå av ca 33 st LED-spottar som skall delas upp i 11 st separata tändningar som skall kunna dimmras, funderar därför av kostnadseffektiva skäl att välja e DALI-lösning.
Finns det andra fördelar med DALI förutom kostnaden kontra en vanlig dimmer-aktor.

Dali har hittills varit ett prisvärt alternativ men det har senaste året kommit rätt många KNX LED-aktorer/-kontroller. Vet du vilka typer av LED-armaturer du skall ha (konstantström eller -spänning etc) och hur många watt per belysningsgrupp?

Fördelen att slippa tex Dali eller DMX är att man enklare kan konfiga allt från samma GUI (dvs ETS). Man får även fler funktioner.

Övriga lamputtag kommer att styras via dimmer och vanliga bryt aktorer.
Vägguttag kommer ha separata brunnar för att ha reglering på en brunn och fast fas på den andra.

Detta är smart, så gör även jag. I fönsternisherna sätter jag dessutom ett extra uttag för evtl. fönsterlampa, så man försöker undvika synliga kablar.

Det finns ett antal scenarier och styrningsvillkor som vi tänkt oss att vi vill skapa och och styra efter, min initiala tanke när vi diskuterade hemma om KNX var att allt bara var en programmeringsfråga. Min bild var att eftersom KNX "programmeras" i en dator så finns det egentligen ingen begränsning om vilka villkor eller parametrar som skall vara styrande. Var dock helt obekant med ETS vid det tillfället och min nya uppfattning efter att ha skummat av ytan lite är att ETS är ganska begränsat och att det inte finns någon möjlighet att skriva egen kod utan man är mer eller mindre bunden till de förkonfigurerade parametrar som finns för respektive apparat.

Vill man ha mer fri styrning så har jag med min, än så länge, begränsade kunskap uppfattat det som att man bör investera i en EIBport eller liknande. Vad är er uppfattning?
Funderar även på vilken, jag kallar det operatörsmiljö, som skapar mest fritt utrymme för villkorsstyrda styrningar.

Vill man ha ett robust system försöker man använda integrerade funktioner i KNX-enheterna till standardfunktioner. Tex trappbelysning etc. Sedan kör man en central programmerbar server/enhet för mer avancerade funktioner. Det kan vara tids- och väderstyrning, olika plugins med färdiga funktioner, logga historisk data, visualisera på olika skärmar, gateway till andra system (tex zwave) samt kanske även lite mer coola funktioner som att kunna styras via Apple Homekit. Önskelistan kan bli lång här och kanske skall man inte hoppas på att en burk löser allt.

Passar även på att fråga om någon vet om det finns en trådbundet brandlarmssytem för KNX med möjliughet att styra detektorerna inviduellt, t.ex. frånkoppling av den i köket vid matlagning.

Sök här på forumet, har för mig att det är någon som kör en sådan lösning. :)
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Gäddeholm
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Gäddeholm » 25 okt 2016, 09:38

Rikard Ågren skrev:KNX handlar om att ställa in parametrar och inte "regelrätt" programmering

Man får helt enkelt välja produkter som klarar av det man vill göra.

Logik kommer man långt med och där tror jag produkter från Zennio ligger i framkant

Ja det är så jag uppfattat det hela, men skönt att få det bekräftat. Tack!

Har flera som rekommenderat Zennio, är dock inte helt överens med deras designval alla gånger tycker dem ser lite klumpiga ut. Funderar även på hur praktiskt touch varianten är i långa loppet.
Snyggt, absolut, men med vantar/handskar, blöta händer eller armbågstricket när man kommer hem med ett 20-tal ICA kassar så kanske det är opraktiskt?

Någon som har erfarenheter av en längre användning av touch-knappar/sensorer?

Gäddeholm
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Gäddeholm » 25 okt 2016, 10:06

Dali har hittills varit ett prisvärt alternativ men det har senaste året kommit rätt många KNX LED-aktorer/-kontroller. Vet du vilka typer av LED-armaturer du skall ha (konstantström eller -spänning etc) och hur många watt per belysningsgrupp?

Okey, jag har mest kollat på Hidealight då jag har bra erfarenhet av deras produkter. Men skall kolla upp det låter absolut som ett alternativ!
Det kommer nog bli konstantström pga att jag gärna vill placera drivdonen centralt

Fördelen att slippa tex Dali eller DMX är att man enklare kan konfiga allt från samma GUI (dvs ETS). Man får även fler funktioner.

Ja det är jo faktiskt väldigt skönt att slippa, ju värre system som skall integreras med varann desto smidigare går driftsättningen förhoppningsvis :)

Detta är smart, så gör även jag. I fönsternisherna sätter jag dessutom ett extra uttag för evtl. fönsterlampa, så man försöker undvika synliga kablar.

Vi tänkte samma sak fast vi resonerade som så att vi kommer fömodligen bara nyttja dem för julbelysning och då kändes det för våran del överflödigt. Vi kommer har spottar i fönstersmygarna så tanken är väl att dessa skall fylla våra belysningsbehov i fönstren. Men man brukar ju ångra sig :)

Vill man ha ett robust system försöker man använda integrerade funktioner i KNX-enheterna till standardfunktioner. Tex trappbelysning etc. Sedan kör man en central programmerbar server/enhet för mer avancerade funktioner. Det kan vara tids- och väderstyrning, olika plugins med färdiga funktioner, logga historisk data, visualisera på olika skärmar, gateway till andra system (tex zwave) samt kanske även lite mer coola funktioner som att kunna styras via Apple Homekit. Önskelistan kan bli lång här och kanske skall man inte hoppas på att en burk löser allt.

Precis, har du någon koll på vilken "burk" som är att föredra? Tycker vissa har ett snyggare HMI men kanske inte är bäst vad gäller funktion, just EIBporten har jag hört att folk gillar för mångsidigheten och frihet, har dock ingen koll på hur HMI ser ut.

Där är ju något som verkligen Fibaro lyckats med tycker jag, de presenterar data på ett väldigt snyggt och förståeligt sätt. Men det är väl det som är skillnaden om man låtit en automationsingenjör designat HMI eller om det gjorts av t.ex. en interaktionsdesigner :D

[
Absolut blir enquote]Sök här på forumet, har för mig att det är någon som kör en sådan lösning. :)
[/quote]

Aboslut får bli en sådan!

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 25 okt 2016, 18:45

Vill du ha logik räcker det att köpa Zennio bryt- eller dimaktorer så får du med logiska funktioner. Också trevligt med deras aktorer med ingångar. För mig blir dom oftast billigast per utgång
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
El & styrteknik

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 08 nov 2016, 16:21

Gäddeholm skrev:
Ja det är så jag uppfattat det hela, men skönt att få det bekräftat. Tack!

Har flera som rekommenderat Zennio, är dock inte helt överens med deras designval alla gånger tycker dem ser lite klumpiga ut. Funderar även på hur praktiskt touch varianten är i långa loppet.
Snyggt, absolut, men med vantar/handskar, blöta händer eller armbågstricket när man kommer hem med ett 20-tal ICA kassar så kanske det är opraktiskt?

Någon som har erfarenheter av en längre användning av touch-knappar/sensorer?

Jag har installerat Zennio mytouch och vanliga zennio touchpaneler. Nu har jag bara använt dem i några veckor men än så länge är jag supernöjd med dem. Riktigt bra kvalitet på knapparna, styrning av ljud och dioder som feedback.
Jag är jättenöjd med dem.
Dock har jag inte testat dem med blöta handskar. Har inte det behovet då belysningen vid entrén går igång via rörelsesensor.
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

fdandersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav fdandersson » 14 nov 2016, 13:18

Hoppas jag inte snor tråden för mycket, men kan tänkas vara intressant för alla tror jag. Jag funderar på om någon som har någon erfarenhet och/eller testat någon "KNX LED-aktorer/-kontroller"?
Senast redigerad av fdandersson 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Planering och genomförande"