KNX hjälp m.m.

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
marux99
Besökare
Besökare
Kontakt:

KNX hjälp m.m.

Oläst inläggav marux99 » 24 okt 2016, 12:36

Hallå kollegor!

Det står stilla i mitt huvud och jag tänkte vädra lite idéer och funderingar med er. Hoppas ni har lösningar på alla mina problem!

Jag har köpt en villa, 1,5-plans. All el går i mellanbjälklaget och jag tänker ge mig på att konvertera till KNX, huset är byggt -82.
Belysningen och kraft är fördelat på 2 grupper som går ut till alla rummen, och kraften kommer från plans 1 kopplingsdosa rakt upp till plans 2 vägguttag, som man gjorde förr.

Nu till problemen:
Jag vill ta i så jag spricker och tänker mig att öppna upp golvet på hela övervåningen och dra fram en 20-slang till alla rum med 7G1,5 samt ett rör med KNX bussen som går i serie mellan alla rummen.
Detta är ett jobb i sig men sen har jag funderingar att försöka ha den mesta belysningen över en dali-gateway och hemskt gärna ha alla drivdon centralt placerad bredvid el-centralen i en egen kapsling eller delad.
Det betyder att jag måste dra en slang för sekundärsida från centralen till alla belysningar. Samt att styrningarna man drar fram i 7G1,5 blir överflödigt, även fast man kanske vill ha styrningar till annat än belysning.
Sen kanske man har olika belysningar i samma rum, starka/många spottar i taket, 1-2 spottar i fönstret, led-list eller punktbelysning. Hur löser man detta smidigt med dali, och slang/kabeldragning.
Finns ju drivdonspuckar för fönsterspottarna men dem är sällan dali om man vill ha det.
Det blev mycket och flummigt nu, och jag har fler frågor som jag inte kommer på nu. Men jag börjar här och hoppas jag kan få igång lite svar och diskussioner.

Jag vill helst undvika trådlösa lösningar så mkt det går, och jag har bra priser på knx prylar så hellre utökning på den sidan än på belysningssidan.

Så hur gör ni vid en situation som min?

Tackar på förhand.
Senast redigerad av marux99 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: KNX hjälp m.m.

Oläst inläggav sx3 » 25 okt 2016, 06:31

Decentralisera både KNX aktorer och drivdon i lämpliga blindutrymmen i respektive rum.
Såg på Easyfairs i år att det kommit en ny KNX-buskabel som saknar gul/vita paret, och därmed gör den tunn så den går att dra i med FK i rören

I mitt fall hade jag vävspända tak innertak som skulle bytas ut, så jag hade möjligheten att dra oändliga mängder slang när taket ändå var rivet.
Men jag skulle aldrig få för mig att bryta upp ett golv/tak bara för att få fram slang, då hade jag decentraliserat istället med befintlig kanalisation.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

marux99
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav marux99 » 25 okt 2016, 07:39

Ogillar att ha diverse elprylar här och där i sovrum och barnrum som klickar å håller på. Annars kan jag hålla med. Nu ska vi ändå ha upp golv för diverse elarbeten och framdragning av datainstallation, larm mm. Parketten ska bytas och ytskiktet göras om så det görs inte enbart för KNX skull.

Tänker mig att man blandar dali och 1-10v styrning, känns inte som det finns dali gränssnitt till alla typer av belysningar?
Senast redigerad av marux99 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

knxnzi
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav knxnzi » 26 okt 2016, 08:20

Glöm 1-10V, oexakt reglering, dyrt och förlegat som installationsteknik tack vare att du får svårt att förändra dina belysningsgrupper i framtiden.
Vad man än tycker om DALI så är det den reglerteknik för belysning som man kommer att få stå ut med de närmaste decennierna. Och i kombination med KNX är ju DALI perfekt.
Varför montera driftdon centralt? Fult, tar stor plats och ger långa sekundärledningar. Är avsikten att installera infällda LED-spotlights så använd de med DALI-driftdon monterade direkt på armaturen, SG har sådana och finns säkert från fler leverantörer. SG använder förövrigt driftdon från TCI, de som populärt kallas Jolly. Jolly...vilket namn?!
Senast redigerad av knxnzi 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jbr » 26 okt 2016, 19:16

Jag håller helt med vad gäller förslaget att decentralisera.

Jag har decentraliserat en del men hade jag gjort om min anläggning hade jag drivit den principen betydligt längre...

Jag har en normkapsling på övervåningen för dinmonterade brytaktorer för det våningsplanet. Vidare har jag i ett rum en infälld dinkapsling i taket i en stor garderob för brytaktorer för det aktuella rummet samt vissa uttag i ett angränsande rum. Den lösningen blev väldigt bra och sparar mycket slang och fk.

Försök att hitta lämpliga utrymmen för såväl led-drivers som knx-aktorer lokalt, det blir betydligt lättare att komplettera och förändra anläggningen om det skulle behövas.
Drar du 7G1,5 till varje rum kommer du stå där och önska att du skulle haft ett par tåtar till. Kan du istället dra tråd från i princip alla uttag till en samlingspunkt i resp. rum är du väl rustad.

Jag tycker absolut att man ska se till att man verkligen kan styra allt om så skulle behövas. Det innebär ju inte att man måste ha en aktor per uttag/brunn utan man kan med fördel gruppera ihop uttag och belysningspunkter. Det blir dock lätt att ändra om behoven förändras. (...och det gör de)

För övrigt anser jag att DALI och knx en utmärkt kombination.
Senast redigerad av jbr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Planering och genomförande"