Fråga om förberedelse av knx?

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
MarkoV
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Fråga om förberedelse av knx?

Oläst inläggav MarkoV » 25 jan 2017, 11:35

Hej!

Jag har ett nybygge på G och jag tror persoligen inte att man ska förhålla sig i det förgångna men jag har heller inte direkt kunskapen i ellära så jag kan inte predika i sak men min direkta fråga om någon har möjlighet att svara är,

Jag håller på och tar in offerter på elinstallation till mitt nybygge och när jag ställer frågan att förbereda för möjligheten att installera knx i huset i framtiden blir frågan mött med skepsis och i allra högsta grad förklarad att det inte går att förbereda pga att det är två olika system. Varför inte? Är det inte bara lägga till en hel del fler tomrör och eventuella dosor till olika anknytningar så att man kan i framtiden eller i närtid för den delen dra om vissa ledningar?
Senast redigerad av MarkoV 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Fråga om förberedelse av knx?

Oläst inläggav Videonisse » 26 jan 2017, 21:02

Klart det går, men kanske inget vanliga installatörer fixar själva.

Du behöver ritningar på hur ett KNX-system skulle se ut. Kanske bra första steg att se vilka som klarar av att skapa dessa?

Sedan bör du tänka till vilka sensorer som senare behövs och rördragning för dessa. Det är dessa som gör att huset kan bli "smart".
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

FlizZy
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav FlizZy » 26 jan 2017, 21:14

Hejsan. Klart man kan förbereda för det, tyder mer på okunskap hos dom du fått offert från. Dock så blir det dubbelt så dyr installations tid m.m om du ändå ska konvertera i närtid. Jag skulle personligen kört på Knx direkt men sen skippat diverse lull lull och isf kompletterat anläggningen i framtiden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av FlizZy 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 26 jan 2017, 22:17

Ser inga större svårigheter med det. Gör rörläggning som om vore det en centraliserad KNX-installation, men komplettera med ett rör från brytare till takdosa/kopplingsdosa
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

MarkoV
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav MarkoV » 27 jan 2017, 12:08

Tack för era perspektiv i sak.

-FlizZy...jag kan inte göra den bedömningen som lekman, om det är okunskap från elektrikern sida men självförfallet kan det vara så. Vad jag kan konstatera är att jag har tagit fem offerter från olika företag varav fyra är knx certifierade och alla säger samma sak. Den ende stackarns som inte har certifieringen tycker att det det finns trådlösa alternativ som ger liknande teknik till betydande lägre pris och av den principen tycker har att det är svårt att projektera för framtida behov. Det stämmer kanske att trådlösa alternativ komma skall av olika anledningar i framtiden eller dom kanske redan är här men jag har väldigt dåliga erfarenheter av trådlösa ting och förordar trådbundna ting i mitt hus.
-Videonisse...jag kan se din poäng att det blir svårt att projektera något för framtiden om man inte har en ritning eller skiss för alla dessa sensorer och dylikt. Jag har tagit fram en skiss vad jag vill med vårt hus och jämför jag denna med de offerter jag har fått så blir det inte så jättestor skillnad i rördragning, kanske ett par hundra meter tomrör samt ledning som behöver läggas till.
-Rikard Ågren...tack för denna input. Precis som jag hade tänkt mig men behövde få bekräftelse på denna punkt pga att många tycker att det inte går.

Självfallet blir det alltid dyrare som FliZzy skriver men om jag jämför offerterna jag har fått på full installation enligt den skiss eller krav jag har ställt, så kan jag bara erkänna att frågan om vad det är som är så dyrt att det kostar närmare 2000kr\kvm med knx jämfört med en konventionell el installation för 690Kr\kvm? Och den högsta offererade priset jag fick landade på 2115kr\kvm.
I mitt fall handlar det om att följa vissa regler inom fast elinstallation och det lönar sig att själv gå igenom certifieringen och i närtid installera själv KNX i mitt hus. Det är väl många som tycker annorlunda, illa eller kanske t o m delar mitt resonemang men vi får se var jag landar i denna sakfråga.

Tack ännu en gång för era synpunkter.
Senast redigerad av MarkoV 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 28 jan 2017, 20:05

Är priserna för fullt fungerande anläggning? Dvs inkl alla dimmer- och brytaktorer du önskat samt sensorer för att styra tex belysningen?

Jag köper själv in all KNX-utrustning från Tyskland till bättre utbud och priser.

Sedan det är med att installatören är certifierad, det är ju rätt enkelt att bli så behöver inte betyda så mycket. Frågan är väl mer vilka utbildningar de deltagit i, om de är betalande medlemmar i KNX org samt vilka referenser de har.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 29 jan 2017, 13:13

Du har PM MarkoV

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jbr » 29 jan 2017, 15:59

Rikard Ågren skrev:Ser inga större svårigheter med det. Gör rörläggning som om vore det en centraliserad KNX-installation, men komplettera med ett rör från brytare till takdosa/kopplingsdosa

Frågan är om inte det mest kostnadseffektiva är att:
- göra en centraliserad installation där allt plintas upp i en rymlig central
- driftsätta en minimal knx-installation med brytaktorer för belysning

Knx-komponenterna utgör i en sådan installation en förhållandevis låg kostnad och utgörs endast av spänningsförsörjning, gränssnitt för ETS, brytaktorer samt knappar för manövrering.

Anläggningen blir enkel och okomplicerad att utöka efter hand då det i princip är fråga om att komplettera med aktorer och koppla dessa till förbrukarna som redan ligger på plintar.

Givetvis kommer man även att behöva/vilja komplettera med möjligheter att styra/manövrera.
Det man därför ska lägga lite extra möda på är att dra ordentligt med busskabel (alt. rör för denna) då man garanterat kommer att vilja komplettera med knappar, paneler, rörelsesensorer, sensorer för temp. fukt etc.
Jag hittade i gömmorna en gammal utgåva av "The Silver Bible" (Project Engineering for EIB Installations). Där står det både det ena och det andra som kan vara av intresse och man resonerar även kring hur busskabeln bör dras i resp. utrymme. Även om den har ett antal år på nacken och systemet heter EIB istället för KNX så är den värd att bläddra lite i, bifogas zippad.

Väljer man t.ex. MDTs aktorer kostar varje styrd punkt i runda slängar inte mer än 175 spänn om man köper dem i Tyskland. Likaså knappsatserna anser jag är mycket prisvärda.
Vidare bör inte programmering/driftsättning ta särskilt mycket tid i anspråk.
Bilagor
silver bilble.zip
(3.19 MiB) Nerladdad 58 gånger
Senast redigerad av jbr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 29 jan 2017, 17:11

Det blir ju givetvis billigast att göra en enkel KNX-installation först istället för att göra en traditionell och sedan konvertera till KNX, även om man förberett så mycket som möjligt för detta. Det blir ju mer arbetstimmar när det hela ska byggas om sedan. Och helt plötsligt står man där med en massa konventionella brytare och dimrar som man inte behöver längre

Sebbeben
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Sebbeben » 02 feb 2017, 09:41

Hej alla!

Jag tycker det är rätt smidigt om man sätter en takdosa/väggdosa i varje rum och från den en 20 slang/rör till central samt förbinder alla knappar, thermostater med tomrör.

Sen är det väldigt enkelt att göra om till Knx.
Då man kan få i väldigt många tändtrådar i 20 röret istället för bara matningen till rummet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Sebbeben 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Planering och genomförande"