Ventilation i villa

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
jabel
Medlem
Medlem
Kontakt:

Ventilation i villa

Oläst inläggav jabel » 20 feb 2017, 09:50

Har fått en förfrågning om en KNX-installation i en villa där kunden, som är en byggare som bygger huset i spekulation, kommer att använda sig av en Nibe eller IVT bergvärmepump + FTX samt naturkyla.

Han vill kunna styra ventilationen även med KNX.
Hur gör man detta på enklast möjliga vis?
Lokalt vid varje utblås eller centralt på värmepumpen/FTX?
Senast redigerad av jabel 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Friskt kopplat hälften brunnet.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Ventilation i villa

Oläst inläggav Rikard Ågren » 20 feb 2017, 11:07

På vilket sätt ska ventilationen styras? Hur ser funktionen/önskemålet ut? Vad ska hända vid dom olika driftfallen?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

jabel
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jabel » 20 feb 2017, 11:50

Har inte fått något specat över huvudtaget, endast att ventilation skall styras med hjälp av KNX.
Antar att det skall gå att öka ventilationen med en KNX-knapp om det är mycket folk hemma eller liknande.
Öka luftflödet.
Senast redigerad av jabel 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Friskt kopplat hälften brunnet.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 20 feb 2017, 12:07

Då får du kolla om det finns ingång för detta på aggregatet vilket borde bli enklast. Styr denna med en frånslagsfördröjd utgång

Sen kan man ju leka med CO2, temperatur och varvtalsstyrning om man vill komplicera det hela

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Ventilation i villa

Oläst inläggav Videonisse » 20 feb 2017, 15:00

Beror lite på vad kunden önskar kunna styra från KNX. Jag skall göra liknande men inte köpt FTX-aggregat ännu. Har för mig att ngt system har möjlighet till KNX-modul men för de flesta verkar man få nöja sig med ModBus-gränssnitt.

I min drömvärld skulle jag vilja ha nedan funktioner delade mellan FTX o KNX. Men verkar inte helt enkelt att få till.

- hemma-/borta-läge (från inbrottslarmet)
- forcerad tilluft vid brasa
- rumstemperatur
- CO2-givare
- statusinfo från FTX-systemet

Regleringen av FTX vill jag skall ske automatiskt baserat på ovan och man skall inte behöva trycka på ngn knapp för att aktivera eller ändra värden. Förutom kanske för brasan för det vet jag inte hur man enkelt känner av automatiskt.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jbr » 20 feb 2017, 15:15

Videonisse skrev:I min drömvärld skulle jag vilja ha nedan funktioner delade mellan FTX o KNX. Men verkar inte helt enkelt att få till.

- hemma-/borta-läge (från inbrottslarmet)
- forcerad tilluft vid brasa
- rumstemperatur
- CO2-givare
- statusinfo från FTX-systemet

Regleringen av FTX vill jag skall ske automatiskt baserat på ovan och man skall inte behöva trycka på ngn knapp för att aktivera eller ändra värden. Förutom kanske för brasan för det vet jag inte hur man enkelt känner av automatiskt.

Man får nog acceptera att gå via någon form av centralenhet/logikenhet som eibPort eller liknande för den typen av avancerad styrning. Dock bör det inte vara några problem att lösa en sådan styrning med en sådan om man bara har ett FTX-aggregat som låter sig styras.

Vad gäller brasa kan man ju tänka sig en temperatursensor för rökgaserna. Ett lågt ställt tröskelvärde ger antagligen en minimal och fullt acceptabel fördröjning.
Senast redigerad av jbr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav R_Strandberg » 20 feb 2017, 18:05

Både Nibe och IVT har digitala ingångar för detta. Så en lämplig potentialfri brytaktor så har du en enkel lösning. Venthastigheten styrs då i tre fasta lägen. De har även en potentialfri utgång för summalarm som med fördel kan anslutas för att vidarebefordra larmet till mobila enheter.
Senast redigerad av R_Strandberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 20 feb 2017, 18:59

Det viktiga tycker jag är att först sätta sig med kunden och diskutera vilka önskemål denne har. Det går att komplicera hur mycket som helst med olika driftfall men det viktiga är ju att kunden får det den vill ha

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 20 feb 2017, 20:15

Andra tänkbara styrningar

Lågfart vid sträng kyla för att slippa spetsa så mycket
Avstängning vid brandlarm
Forcera för att kyla nattetid
Har man värmepump och ett vattenbatteri för att spetsa tilluft så kan man även använda det för att kyla och samtidigt återladda borrhålet sommartid. Nu börjar det dock bli lite dyrt

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 21 feb 2017, 00:30

R_Strandberg skrev:Både Nibe och IVT har digitala ingångar för detta. Så en lämplig potentialfri brytaktor så har du en enkel lösning. Venthastigheten styrs då i tre fasta lägen. De har även en potentialfri utgång för summalarm som med fördel kan anslutas för att vidarebefordra larmet till mobila enheter.

Tråkiga med det är att man inte kan dela rumstemp- och CO2-givare mellan systemen.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Återgå till "Planering och genomförande"