knx-termometrar för värmeregulering

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
wittsjo
Medlem
Medlem
Kontakt:

knx-termometrar för värmeregulering

Oläst inläggav wittsjo » 05 apr 2017, 12:46

Hej, i projekteringen av vårt bygge så blev jag rekomenderad att gjuta in termometrar i betongplattan för övervakning av temperaturen i rummen via golven.
I praktiken fungerar detta jättedåligt, den relativa skillnaden mellan temperaturen i golven varierar beroende på vad utetemperaturen är. Troligtvis pga att värmeöverföringen genom huset skal är olikt beroende på relativ temperatur. Dvs är det kallt ute är betongplattans temperatur mer olik rummets, medan när det är varmt ute är plattan mindre olik temp jmf med luften.
Så jag har insett att jag måste installera termometrar i alla sovrum mm för att få regleringen till att fungera vettigt. Därav söker jag tips på något smidigt sätt att få in temperaturen till knxen. Regleringen sköts i värmeaktorn så jag behöver bara termometrar.
Den enda lösning jag kan tänka ut så långt vore att sätta en Zennio quad bakom en knapp och sticka ut en liten termometer under en lampknapp. Detta blir dock ganska dyrt för 7-8st.
Några tips på enklare eller smidigare lösning?
Tack på förhand.
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: knx-termometrar för värmeregulering

Oläst inläggav Rikard Ågren » 05 apr 2017, 17:44

Är det golvvärme du ska reglera? Hur styr du framledningstemperaturen?

Tycker att det låter lite konstigt att du inte kan få bra temperaturvärden. Hur är givarna förlagda? På vilket djup och hur i förhållande till golvvärmeslingorna?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

sx3
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 05 apr 2017, 20:52

Har inte du Zennioknappar? Har inte dom plintar för extern givare, typ PT1000 samt även intern tempgivare?
Dom bör ju ha både och, och då behöver du ju endast parametrisea och lägga till en GA som skickar tempen vidare till regulatorn.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 05 apr 2017, 21:53

Dom flesta av Zennios prylar, inkl touchknapparna, har kombinerade binär/analogingångar

wittsjo
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 06 apr 2017, 21:23

Rikard Ågren skrev:Är det golvvärme du ska reglera? Hur styr du framledningstemperaturen?

Tycker att det låter lite konstigt att du inte kan få bra temperaturvärden. Hur är givarna förlagda? På vilket djup och hur i förhållande till golvvärmeslingorna?

Ja golvvärme, värmepumpen styr framledningstemperaturen baserat på kurvan mot utetemperaturen. Jag tror att den ser på returtemperaturen också.
Givarna ligger i rör i betongplattan stripsade till armeringen.
Golvvärmerören sattes på rörhållare som fästes i frigoliten i botten av betongplattan.

Regleringen fungar bra med mina MDT värmeaktorer, ärvärdet från givarna är alltid inom någon tiondelsgrad från börvärdet. Problemet är bara att det är temperaturen en bit ner i betongplattan och temperaturen i rummet är inte det samma i rummet.
Jag har så klart "kalibrerat" termometrarna genom att vid ett tillfälle mäta skillnaden på temperaturen i rummet och givaren i platta, detta kan man sen skriva in i parametrarna på inputmodulen i KNX/ETS. Problemet är bara att den relativa skillnaden mellan temperaturen i plattan och i rummet varierar kraftigt, tyvärr så mycket att temperaturen i huset varierar mellan 20 och 25 grader vilket inte är bekvämt.

wittsjo
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 06 apr 2017, 21:28

sx3 skrev:Har inte du Zennioknappar? Har inte dom plintar för extern givare, typ PT1000 samt även intern tempgivare?
Dom bör ju ha både och, och då behöver du ju endast parametrisea och lägga till en GA som skickar tempen vidare till regulatorn.

Helt riktigt, jag har 4 Zenniopaneler med ingång, det är där jag kopplat in givarna som ligger i golvet, de som jag inte fick in i respektive panel, samlade jag 4 och fyra och kopplade in i zennio quad, tyvärr är det inte praktiskt möjligt att samla dem på motsvarande sätt nu. Det är riktigt att jag kan slå över zennio panelerna och istället använda den inbyggda termometern i panelen, dock kan man inte använda den samtidigt som en ingångstermometer. Därmed har jag rumstemperaturen i de rum där jag har paneler.
Men jag har ytterligare 7 rum utan någon temperaturmätning som det är nu det är dem jag söker lösning för.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 06 apr 2017, 22:11

wittsjo skrev:Ja golvvärme, värmepumpen styr framledningstemperaturen baserat på kurvan mot utetemperaturen. Jag tror att den ser på returtemperaturen också.
Givarna ligger i rör i betongplattan stripsade till armeringen.
Golvvärmerören sattes på rörhållare som fästes i frigoliten i botten av betongplattan.

Regleringen fungar bra med mina MDT värmeaktorer, ärvärdet från givarna är alltid inom någon tiondelsgrad från börvärdet. Problemet är bara att det är temperaturen en bit ner i betongplattan och temperaturen i rummet är inte det samma i rummet.
Jag har så klart "kalibrerat" termometrarna genom att vid ett tillfälle mäta skillnaden på temperaturen i rummet och givaren i platta, detta kan man sen skriva in i parametrarna på inputmodulen i KNX/ETS. Problemet är bara att den relativa skillnaden mellan temperaturen i plattan och i rummet varierar kraftigt, tyvärr så mycket att temperaturen i huset varierar mellan 20 och 25 grader vilket inte är bekvämt.

Jag tolkar det som att givarna ligger mycket längre ner i betongen än slingorna? Nu sprider sig i och för sig värmen åt alla håll men det är väl ändå temperaturen så nära golvytan som möjligt som är intressant.

Jag skulle nog ha två driftfall. Kurva under eldningssäsongen med begränsad framledningstemp som trimmas in för önskad komfort, och yttemperatur på golvet övrig tid för att kunna styra temperaturen på dom golv som man vill ha behagliga även när det inte finns något större värmebehov i huset.

Börvärdet nere vid armeringen i betongen blir såklart högre än börvärdet i luften i rummet, för att få önskad temperatur i rummet. Hur ser regleringen ut?

wittsjo
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 07 apr 2017, 20:12

Jag tolkar det som att givarna ligger mycket längre ner i betongen än slingorna? Nu sprider sig i och för sig värmen åt alla håll men det är väl ändå temperaturen så nära golvytan som möjligt som är intressant.

Jag skulle nog ha två driftfall. Kurva under eldningssäsongen med begränsad framledningstemp som trimmas in för önskad komfort, och yttemperatur på golvet övrig tid för att kunna styra temperaturen på dom golv som man vill ha behagliga även när det inte finns något större värmebehov i huset.

Börvärdet nere vid armeringen i betongen blir såklart högre än börvärdet i luften i rummet, för att få önskad temperatur i rummet. Hur ser regleringen ut?[/quote]

Jag uttryckte mig väl lite otydligt, golvvärme slingorna ligger underst i betongen, lite längre upp stripsat till armeringen ligger sensorerna. I vissa fall läggs golvvärme slingorna ovanpå armeringen men inte här, jag tror oavsett inte det har så stor betydelse.

Teoretiskt sätt låter två driftsfall vettigt men i praktiken innebär det att värmeaktorerna måste programeras om varje gång du skiftar driftsfall...

Hur regleringen ser ut, tja, det är väl en vanlig PID regulator i värmeaktorn. Om jag minns rätt så står den på 20 min cykeltid, dvs den räknar ut hur stor del av de närmaste 20 minuter som ventilen skal stå öppen respektive stängd. Efter 20 min gör den en ny motsvarande uträkning.
Var det det du tänkte på?

När jag läser i Zenniopanelernas uppdaterade manual kan det verka som att man eventuellt kan använda både termometrarna på ingångarna samtidigt som den interna termometern, har inte testat i ets ännu, är det någon som kan bekräfta det?
Det gäller zennio mytouch.

Tack igen för all hjälp.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 07 apr 2017, 20:26

Vad har du ställt dom övriga parametrarna på i regulatorn, dvs P I och D?

wittsjo
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 11 apr 2017, 12:35

Sorry för att jag är lite trög på att svara.

Skal kolla så fort jag hittar min etspinne.

Men så länge, jag förstår inte riktigt syftet med frågorna? Enligt min förståelse så fungerar regleringen, detta då temperaturen som termometern visar i plattan alltid är nästan exakt den reglerande temperaturen som jag ställt in det på? Det betyder för mig att regleringen fungerar som den skal eller är det något jag missförstår?

Återgå till "Planering och genomförande"