Strömförsörjning och IP-interface 2019

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Strömförsörjning och IP-interface 2019

Oläst inlägg av tjr » 03 maj 2019, 17:27

Hej!
Skulle uppskatta tankar och/eller bättre förslag (good to have mot nice to have) på:

Strömförsörjning:
MEAN WELL KNX-20E-640 KNX Power Supply Switching Power Supply 640mA 19,2W
https://www.voltus.de/hausautomation/kn ... 640ma.html
€69,33
choke ingår. Ripple max 100mV

övervakning (good/nice (g/n))?

KNX IP Interface:
EIB KNX IP Interface PoE, with up to 5 tunneling connections
https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmar ... ew/N000401
€138,99
WEINZIERL 777 KNX IP BAOS
It performs the leap from application-specific interface to comprehensive IP Gateway for KNX installations.
https://www.voltus.de/hausautomation/kn ... teway.html#
€329,92

RJ45 (inte usb väl)?
tunnel (när alla prylar är i samma utrymme)?
5 anslutningar?

Tack,
tjr

Stuga 64kvm
ETS Inside (server, tlf, padda)
styra:
Belysning (KNX ej Dali)
Eluttag
4 värmeaktorer
3 termostater
13 tryckknappssensorer
2st 0-10V fläktar
2-3 närvarosensorer
9 magnetkontakter
2 trådade brandlarm
Ev framtid:
(flexislang draget för) dörröppnare/stängare och elslutbleck.
Senast redigerad av tjr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Strömförsörjning och IP-interface 2019

Oläst inlägg av tjr » 07 maj 2019, 14:30

Eftersom jag har ETS Inside, en Intel NUC och Home Assistant numera fixar Win10, så kan jag väl lika gärna köra enklast möjliga KNX IP Interface eller?
Senast redigerad av tjr 13 maj 2019, 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 13 maj 2019, 13:39

Ja, ser ingen anledning att köpa dyrare, eller att betala för att få router-funktion.

Har ingen erfarenhet av nämnd Meanwell men inte heller läst något negativt om den på tyska forumet. Tror även den är ett utmärkt val.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av tjr » 13 maj 2019, 16:04

Tack för åk.
Har blivit uppmärksammad på att Gira och MDT har timerfunktion på sina KNX/IP Interface (MDT har även ngn sorts mejlfunktion) och då kan man väl spara in på det jmf m att handla en separat timer.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 14 maj 2019, 15:02

Stämmer, tid- och datum-funktionen som MDTs KNX IP Interface har hade jag glömt bort. Den kan säkert vara användbar för att kunna skicka ut aktuell tid och dagens datum på bussen.

Men förväxla inte det med timerfunktioner eller ett astrour.

Sedan tror jag inte att Gira har denna funktion men kanske har Jungs nya det, men den finns väl inte för leverans än?

MDTs produkt har fler fördelar då den är betydligt nyare än flesta av de övriga i liknande prisklass. Bla att den har stöd för KNX Secure och tar sin matning från KNX-bussen.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av tjr » 15 maj 2019, 12:25

Sorry, det är jag som slarvar i översättningen ang timer, menade tid för nya MDT SCN-IP000.03. Har bett MDT om mer info om tidfunktionen.

Tidpunkt för dagsljus/mörker från tex ett astrour behöver dock vara med på ngt sätt för belysningen. Undrar om man kan använda sig av (vissa) närvarosensorers ljusmätningsfunktion och därmed skippa astrouret alt plocka denna info från nätet via tex HomeAssistant (stabilitet?).

Uret MDT SCN-RTC20.01 går å andra sidan på €143,85 vilket kanske inte är hela världen i det stora knx-hela. Förutom astrofunktion så stöder uret ngn form av scenarior, ha en randomfunktion (för närvarosimulering) och AND/OR/XOR-möjligheter.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 15 maj 2019, 13:06

Att styra belysning baserat på mätning av dagsljus tycker jag fungerar bättre än att blint på soluppgång/-nedgång. Behovet är ju annorlunda om det är solsken eller molnigt/regn.

Men det är inte lämpligt att mäta ljuset från givare inomhus utan den bör sitta skyddad ifrån påverkan från belysning. Rörelsesensor utomhus kanske passar om din utomhus belysning inte påverkar den. Annars verkar det vara vanligt att funktionen finns i väderstationer, tex i MDT scn-ws3hw.01 eller Theben Meteodata 140 Basic KNX. Dessa monteras ofta med mast på skorstenen eller ovanför satellitparabol om man har det.

Skulle hellre lägga pengarna på en enkel väderstation än nämnd logikmodul, även om mer pengar.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 15 maj 2019, 13:20

Snabbaste sättet att få info om funktionalitet i KNX-produkter tycker jag är att lägga in dem i ett dummyprojekt i ”riktiga” ETS och kolla hur deras produktdatabas ser ut. Går även med demoversionen. Tekniska manualen för respektive produktdatabas är ofta också en guldgruva.

Att styra belysning baserat på mätning av dagsljus tycker jag fungerar bättre än styra blint på soluppgång/-nedgång. Behovet är ju annorlunda om det är solsken eller molnigt/regn. Sen vill man kanske ha med någon tidsfunktion i logiken också, beroende på hur ”smart” styrningen skall vara.

Frågan blir då också hur många parametrar man vill ha med i styrningen och duger det med enkel logik i KNX-produkterna eller ska man ta dem en nivå högre i en ”Smart Home”-lösning? Kör själv IoBroker tillsammans med Apple HomeKit.

Men det är inte lämpligt att mäta ljuset från givare inomhus utan den bör sitta skyddad ifrån påverkan från belysning. Rörelsesensor utomhus kanske passar om din utomhus belysning inte påverkar den. Annars verkar det vara vanligt att funktionen finns i väderstationer, tex i MDT scn-ws3hw.01 eller Theben Meteodata 140 Basic KNX. Dessa monteras ofta med mast på skorstenen eller ovanför satellitparabol om man har det.

Skulle hellre lägga pengarna på en enkel väderstation än nämnd logikmodul, även om mer pengar.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av tjr » 16 maj 2019, 09:51

Spännande om IoBroker, nyhet för mig. Var inne på sidan och kikade, ska kolla upp om mjukvaran erbjuds på engelska. Har du jämfört den med HA?
Tack om givare och belysningspåverkan, hade annars troligen begått det misstaget...
Intressant om väderstationerna, ska även kolla in dem.

Jag får nog göra styrningen i en tvåstegare där jag börjar med enkel KNX-logik för att sedan välja väg gällande högre logik. Elektrikern såg fram emot nya Domovea Pro. Tycker själv att det känns lite fel att köpa in i ytterligare en hårdvaruburk utan hellre i mjukvara (som kan uppdateras/bytas). Däremot så är livslängd, stabilitet och rapphet åtråvärt.

Tack!
T

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 16 maj 2019, 12:38

tjr skrev:
16 maj 2019, 09:51
Spännande om IoBroker, nyhet för mig. Var inne på sidan och kikade, ska kolla upp om mjukvaran erbjuds på engelska. Har du jämfört den med HA?
Inte tittat närmare på HA men har även testat Openhab 1 och 2 lite. Blev aldrig kompis med OH.

Det jag gillar extra mycket med ioBroker är just deras KNX-adapter. Den är den första jag testat som kan importera direkt ifrån en exporterad ETS projektfil och automatiskt skapar objekt för alla gruppobjekt i den. Dessutom mappar den vid import automatiskt ihop switch- respektive dimmer-GAs med deras status-GA. I OH får man handpilla allt vilket suger år 2019. Hur hanterar HA detta?

Svagheten med ioBroker är att det är övervägande tysktalande användare och det tar längre tid att få hjälp på engelska delen av deras forum. Personligen fungerar tyska bra för mig även om jag skulle föredra engelska. Själva ioBroker-gränssnittet är på engelska som standard.

Förutom KNX kör jag adaptrar (funktionsplugins) för Homekit, Ikea Trådfri och Onkyo förstärkare. Planerar lägga till Harmony och Ping. Dessutom kan man med flera olika adaptrar bygga visualisering, loggfunktioner, logik/programmering.

Skriv svar