Kända larmleverantörer med 24V utgångar?

Innehåller diskussioner om att installera ett KNX-system
ericjacobs11
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Kända larmleverantörer med 24V utgångar?

Oläst inläggav ericjacobs11 » 20 dec 2017, 22:22

Hej,

Har precis flyttat in i ett hus med KNX och jag är nu på jakt efter en larmleverantör som kan erbjuda möjligheten att använda sig av 2-3 utgångar från larmet till mitt KNX-system.

Vi har inte förberett någon rördragnimg för magnetsensorer eller liknande så önskvärt vore att larmleverantörens komponenter kommunicerar trådlöst, vilket inte känns så ovanligt idag.

Däremot så är ju fåtalet larmleverantörer behjälpliga med att vilja ge ut status på av/pålarmat samt brandlarm. Med dessa två signalerna kan jag styra belysning och brytaktorer till de matningar i huset som är bland de vanligaste brandriskerna. Av/pålarmat används även för att styra frånslagsfördröjning av motorstyrd ventil på inkommande vatten i huset.

Signalen för utlöst larm ska nyttjas för att starta utebelysning med till/från på 2Hz och all belysning inne tänds upp, sen om möjligt "mute-belägga" alla sensorer i Zenio TMD-1/2/4/6 så att enda sättet att släcka kåken är att fimpa säkringarna.

Har även en UPS-lösning på samtliga 24V fönsterspottar så vid brandlarm eller strömavbrott så går UPSen in och tänder upp.

Så summa summarum, larmleverantör med 3 utgångar, tips....?! :D
Senast redigerad av ericjacobs11 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Kända larmleverantörer med 24V utgångar?

Oläst inläggav sx3 » 21 dec 2017, 08:20

Typ alla "riktiga" larm kan ge dig en potentialfri slutning på en utgång vid en händelse.. Typ:
Vanderbilt SPC
Ksenia Lares
DSC

Jag kör på Ksenia, men jag använder deras KNX modul och inte in/ut och får allt möjligt såsom nätfel, batterifel utgångar i realtid osv.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ericjacobs11
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav ericjacobs11 » 21 dec 2017, 18:29

Tusen tack för bra tips @sx3 !

Verkar som de "vanliga" larmleverantörerna så som Verisure, Sector m.fl. är helt ointresserade av detta eller har jag bara uppfattat deras utbud felaktigt?

Har inte djupdykt på Ksenias hemsida ännu men har de trådlös kommunikation för magnetkontakter etc etc eller behöver man köpa dessa från extern leverantör och parkoppla med rätt frekvens eller liknande?

Fick tips om Satel också men det va svårt att hitta återförsäljare...

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 22 dec 2017, 19:02

Ksenia har trådlösa enheter också, samma centralenhet med man får köpa till en RF modul till dessa.
Det är Extronic som har agenturen i Sverige, går att handla på Ebay alternativt via återförsäljare, typ LarmTeknik.se

Det går att lösa på kalle-anka sätt med Verisure också och det är att du köper en "smartplug" från Verisure och trycker in i ett vägguttag, sen får du ta ett sladdställ till en KNX 230V binäringång. Som sagt, inte den seriösaste lösningen med det går att få ut lite funktioner från Verisure på detta sätt iaf.

För mig var Verisure aldrig ett alternativ, snordyrt i lägden.

ericjacobs11
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav ericjacobs11 » 23 dec 2017, 11:59

Hur mycket slutade ditt paket på från Ksenia om man får fråga?

Har inte riktigt behov av att larmet ska gå till väktare däremot så kör ju försäkringsbolagen med lite motkrav att premien påverkas endast när just en väktartjänst är inkopplad.

Hade även en fundering på hur man gör med 112 vid brand, går det koppla in ett samband via GSM till Räddningstjänsten?

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 23 dec 2017, 20:21

Räddningstjänst rycker endast ut vid verifierad brand. T.ex att larmcentralen ser det genom kameror etc.
Det är ju skillnad på riktiga brandlarm, där kan man få räddningstjänst att komma vid utlöst eldlarm, men falsklarm kostar skjortan!

Har för mig att mitt landade på 12K, installationen gjorde jag själv.

ericjacobs11
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav ericjacobs11 » 23 dec 2017, 22:56

12k lät ju överkomligt.

Det är ju en bråkdel av vad en del larmleverantörer gett oss i offert i vissa fall!

kör du med magnet på alla dörrar kombinerat med någon kamera? Vårt hus är relativt lätt att bevaka då det är öppen planlösning och 1-plan.

God Jul och tack för alla svar :D

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 24 dec 2017, 10:40

Inga kameror i min larmanläggning. Utan det är konventionellt trådat larm endast. Är du intresserad av detektorer och kameror i samma enhet så har Paradox bra alternativ för detta.

Magnet på alla dörrar, kombidetektorer (Mikrovåg + PIR) i samtliga rum bortsett från toalett, wc, dusch och passager.

Det fysiska skyddet är ju egentligen det man först skall åtgärda, dvs brytskydd på dörrar, fönsterlås, låskista och cylindrar av god kvalité etc.
Sen skall man titta på larm.

Återgå till "Installation"