IP gateway/4G

Innehåller diskussioner om att installera ett KNX-system
Sputnik
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

IP gateway/4G

Oläst inläggav Sputnik » 16 dec 2014, 21:56

Något som jag klurat på med bakgrund av "fjärrstyrning av sitt hus" är olika anslutningsmöjligheter. Som det ser ut idag i en vanlig sommarstuga på landet så finns med stor sannolikhet ingen fast linje. Finns det en fast teleledning så är det mer sällan inget abonnemang påkopplat. Vanligt är som jag förstår att det införskaffas en 4G router. Låt säga nu att det sitter en gateway i centralen. Här ska nu förbindelse med 4G routern ske, gärna med en kabel som är något skrymmande eftersom det finns estetiska skäl att inte sätta routern i närheten av centralen. Jag har letat grundligt på nätet efter en ip gateway med möjlighet att plutta i ett sim/micro/nano-kort utan att lyckas. Det känns ju lite gammalmodigt att ha en router, en ip gateway med kablage, portforward och en dns tjänst till detta. Är det någon av er som har kännedom om en integrerad ip gateway med 3G/4G möjlighet? Det skulle ju även vara fiffigt med wifi! Dock att föredra är en med 3G/4G. Eller finns det någon godhjärtad medborgare som har ett förslag i ärendet?
Senast redigerad av Sputnik 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Pansatonic
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: IP gateway/4G

Oläst inläggav Pansatonic » 20 apr 2015, 13:46

Vad skall fjärrstyras? Finns ju massor med 4G modem/routers. Leta en med vpn stöd och stöd för dyndns.
Annars kan man ju använda ett modem och styra med sms.
Hur techy är du?
Senast redigerad av Pansatonic 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Sputnik
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Sputnik » 17 feb 2016, 20:46

Får se vad jag hittar på Light & Building. Det jag vill ha är en ip gateway/router med simkortsplats. Låt säga en Jung ips200 eller ipr200 med simkortsplats och GSM/LTE. Som det är nu så ser installationerna i stort sett ut som följande exempel.

- Ip router/gateway i centralen med knx i ena änden och en rj45 i andra änden.
- Kablage mellan ovan nämnda gränssnitt och en router/switch enligt nedan nämnda lösning.
- Ibland någon DSL lösning och ibland ett 4G modem.

Kundens router ska sedan köra någon dynamisk dns historia, typ www.dyn.com. Vidare så måste man ju hålla reda på portarna, vanligtvis 3671 och 23 så appen (houseinhand, openhab eller kanske aycontrol) och ets (för fjärrprogrammering) hittar rätt.

Det jag vill är... Köpa ett ip gränssnitt, stoppa i ett simkort, klart. Inte dra en kabel mellan gateway och 4G router för att sitta en timme och få igång kundens 4G router med diverse inställningar.

Jag har hittat denna -> http://www.bb-steuerungstechnik.de/cms/ ... teway.html

...men det jag är på jakt efter är en ren internetförbindelse.
Senast redigerad av Sputnik 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Pansatonic
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Pansatonic » 17 feb 2016, 23:53

Inte sett någon router med både knx samt sim kort i ett. En sim router från valfri operatör samt nedan är enklaste jag kommer på just nu.
http://www.ise.de/en/products/ise_smart ... KNX_Secure
Senast redigerad av Pansatonic 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 17 feb 2016, 23:58

Tyska http://wiregate.de kan ha något. Kanske går att plugga in ett 4G USB-modem i deras multifunktionsgateway.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Återgå till "Installation"