24V busspänning...?

Innehåller diskussioner om att installera ett KNX-system
Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

24V busspänning...?

Oläst inläggav jbr » 23 feb 2017, 16:12

Är det någon här som har erfarenhet av att köra knx-system med en något lägre busspänningen, t.ex. 24V?

Anledningen till min fråga är att jag funderar på batteribackup till en modest kostnad.

Jag har i alla år strömförsörjt mitt system med ett 29V stabiliserat nätaggregat (ej knx) till vilken jag har kopplat en Busch-Jaeger drossel (knx-komponent), vilket har fungerat utan några problem.
Jag ser nu ev. en möjlighet att med en UPS-enhet försörja såväl knx-bussen som en eibPort.

picoUPS är en intressant manick som ger 12V DC ut och hanterar såväl laddning av som växling till ackumulator om inspänningen försvinner.

Det finns relativt gott om spänningsomvandlare från 12V till 24V. Det finns även omvandlare till 29V men utbudet är mindre.

Tanken är då att designa systemet enligt nedan:

Nätaggregat > picoUPS-100 (med blyackumulator) > spänningsomvandlare (12V-24V) > drossel

eibPort kan anslutas direkt på picoUPS 12V-utgång, alternativt till spänningsomvandlarens utgång.

Någon som har tankar eller idéer kring detta?
Senast redigerad av jbr 25 feb 2017, 10:36, redigerad totalt 1 gång.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: 24V busspänning...?

Oläst inläggav Rikard Ågren » 23 feb 2017, 17:38

Har inte provat men det bör ju inte vara några problem

"The bus devices work without error at voltages between 21V and 30V, so a tolerance range of 9 V is available to compensate for voltage drops in the cable, and contact resistance"

https://www.knx.org/media/docs/download ... ics_en.pdf
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Elkonstruktion & fastighetsteknik

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jbr » 23 feb 2017, 18:59

Jo det var så jag också resonerade, att specen medger ända ner till 21V och spänningsfallet i en villainstallation torde vara näst intill försumbart.

Det blir onekligen ett prisvärt alternativ att liv i grejerna vid strömbortfall.
Även om det nu sällan sker så händer det trots allt, sist var det fasfel på inkommande servis som spökade och sån't är ju intressant så här års...
Jag har busskommunikation även mellan knx och larm vilket då också medger att man kan få sms som varnar för låga temperaturer i huset etc. Larmet i sig skickar ju bara meddelande om det är just den fasen (larmets) som saknas. När fasfelet inträffade härom sistens var det givetvis inte den fas som larmet ligger på.

Den här typen av problem är knappast så stora att man vill plöja ner några enorma summor. Kan man dock lösa det med de här komponenterna så är det om inte annat lite kul.
Senast redigerad av jbr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 23 feb 2017, 21:14

Ett relä per fas som kopplas mot var sin ingång kanske skulle vara något om det är det du vill övervaka?

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jbr » 23 feb 2017, 21:38

Ja precis, möjligheterna öppnar definitivt upp sig om grejerna är strömsatta.

Man kan också tänka sig ett relä per inkommande fas före resp. JFB samt ett relä på en av faserna efter resp. jordfelsbrytare. Då bör man kunna särskilja om det är totalt strömavbrott, om en huvudsäkring har gått eller om någon av jordfelsbrytarna har löst ut.
Kanske är att ta i men det kan vara praktiskt om man ska be sin opraktiskt lagda granne titta till huset när man är borta.

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 23 feb 2017, 21:46

Det räcker ju med en ingång på larmet. Lägg dom brytande kontakterna på reläerna i serie och koppla mot ingång så får du ett summalarm från faserna. Faller ett relä har du fasfel

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jbr » 23 feb 2017, 22:44

Jodå, det är jag med på.
Jag tänkte om man vill förfina det hela lite.
Jag har sektionerat med flera jordfelsbrytare och har bl.a. ett utespa på separat JFB och just den kan vara intressant att övervaka. Alltså om den jordfelsbrytaren löser ut men faserna in i huset samt de andra jordfelsbrytarna fortfarande har matning.

...men jag sa ju att det kanske var att ta i... ;)

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 24 feb 2017, 06:22

Beroende på modell så finns det kanske hjälp- eller signalkontalter att sätta dit. Signalkontakten är fin eftersom den bara signalerar när skyddet löst ut, inte om du manuellt slår av

Schneider har ett system med modbus för att få status på dvärgbrytare och JFB

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jbr » 24 feb 2017, 08:52

Aha, ska kika lite på det där.

Måste dock börja med strömförsörjningen...

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 24 feb 2017, 10:34

Bara en tanke; kanske istället sätta en andra nätdel på KNX-bussen som matas från annan fas? Har för mig man kan det iallafall vid större installationer. Eller använda en liten trefas nätdel från Phoenix? I båda fallen skyddas isåfall från att en fas slås ut.

Det jag själv kommer göra är att använda samma UPS som för bredbandet och ett par servrar jag har. Känns som mest kostnadseffektiva lösningen.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Återgå till "Installation"