24V busspänning...?

Innehåller diskussioner om att installera ett KNX-system
Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: 24V busspänning...?

Oläst inlägg av jbr » 24 feb 2017, 11:13

Videonisse skrev:Bara en tanke; kanske istället sätta en andra nätdel på KNX-bussen som matas från annan fas? Har för mig man kan det iallafall vid större installationer. Eller använda en liten trefas nätdel från Phoenix?
Intressant med andra idéer.
Hur fungerar det där med dubbla nätdelar, är det bara att mata en drossel med två separata nätdelar?
MDT har en så'n enhet har jag sett:

Vad är det för typ av nätdel från Phoenix du syftade på?
Videonisse skrev:Det jag själv kommer göra är att använda samma UPS som för bredbandet och ett par servrar jag har. Känns som mest kostnadseffektiva lösningen.
Men då pratar vi om en större enhet antar jag... avser du då köra med växelriktare till 230V AC?

Jag har nog tänkt komplettera med en sådan också till server, nas och nätverk men är inne på att ha en separat lösning för just knx-buss och eibPort. Den här lösningen blir rel. billig och bör ge lång backuptid vilket jag tycker kan vara bra då systemet har många sensorer och funktioner för övervakning av huset.
Senast redigerad av jbr 25 feb 2017, 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Rikard Ågren » 24 feb 2017, 11:54

Ett alternativ till MDTn är två st Siemens strömförsörjningar. Dessa kan man ha två st av på en linje, utan krav på avstånd mellan. Dock får man inga av diagnosfunktionerna som MDTn levererar
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inlägg av ullberg » 25 feb 2017, 06:50

själv är jag lite sugen på en ABB su/s tror de även har batteripack för dinmontage - säkerligen superbilliga :)

men busspänning på 24v har funkat för mig, jag ställde ner min nätdel (innan spänningslimit & drossel) för att kunna använda samma som extramatning för andra paret i kabeln och då ville jag hålla mig till 24 isf 29...

/U

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Rikard Ågren » 25 feb 2017, 09:20

Säg till om du vill ha pris på det ullberg :)
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av jbr » 25 feb 2017, 10:33

ullberg skrev:själv är jag lite sugen på en ABB su/s tror de även har batteripack för dinmontage - säkerligen superbilliga :)
/U
Haha, det var faktiskt just den jag också har sneglat på. Tycker dock att de närmare 3500 spänn som den kostar inkl. blybatteri kan användas till roligare knx-prylar än just strömförsörjning. Därav jakten på alternativa lösningar.

ullberg skrev:...men busspänning på 24v har funkat för mig, jag ställde ner min nätdel (innan spänningslimit & drossel) för att kunna använda samma som extramatning för andra paret i kabeln och då ville jag hålla mig till 24 isf 29...
/U
Ja det var ju smart.
Antar att det är current limiter...?
Jag vet att en current limiter förespråkas men varför egentligen?
Senast redigerad av jbr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

24V busspänning...?

Oläst inlägg av Videonisse » 25 feb 2017, 14:33

Skriver på mobilen så svarar kort.

3-fas nätaggregat som jag har (för LED) är Phoenix Quint. Kolla in de med lägre effekt. Den kräver givetvis separat drossel. Här är min: http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmark ... _NS6101366

Ang UPS så är det ju bara att dimensionera den så den räcker och måste ju bli billigare än ha separata prylar. Servrar kan man ju tex stänga ner vid 50% kapacitet och bara ha kvar det som kräver låg effekt, tex KNX-bus, bredband/nätverk (inkl Wifi) och kanske larmet.
Med rätt UPS får man även skydd mot överspänning/spikar i elnätet. Har för mig UPSen skall vara av typen "inline". APC har ju massa modeller och finns ju även bra billigare alternativ.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av jbr » 26 feb 2017, 12:08

Fint nätaggregat det där...

Jo, ofta kan det ju vara billigare med en pryl istället för flera men just i mitt fall får jag separat backup för knx-buss och eibPort för en mycket rimlig peng vilket jag tycker ger ett stort mervärde. Beroende på ackumulator skulle jag tro att man får en backuptid på åtminstone 4-5h med enheter som är permanent monterade och dessutom DIN-monterade i centralen. Det blir helt enkelt en del av den fasta installationen.

APCs prylar tror jag också är bra val vad gäller prisvärda UPSer. De har modeller med en teknik som heter "Linjeinteraktiv" vilket jag tror gör att man tål under- och överspänning bättre. (vilket iofs sällan är ett problem i svenska tätorter)
Ska man däremot ha "online"-prestanda vilket gör att växlingen till ackumulator inte ger x antal ms växlingstid (avbrott) så tror jag det blir riktigt dyrt...
Senast redigerad av jbr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar