Nyinstallation villa 2 plan 181 kvm

Innehåller diskussioner om att installera ett KNX-system
lazat
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Nyinstallation villa 2 plan 181 kvm

Oläst inläggav lazat » 19 jun 2017, 07:50

Hej

Jag bygger hus med en entreprenör som inte har KNX behörighet. Jag har rätt enligt kontraktet att byta ut honom, Elektrikern har jag satt i kontakt med lokala elgrossisten som är knx cerifierad som kan vara bollplank mot honom. Är detta en dålig ide och jag riskerar att få onödiga kostnader eller dålig installation?

2. Dali, jag har tänkt en del spottar och dimbart. Har läst att man dels kan använda dali samt en annan tråd att knx priserna har gått ner så man kan skippa detta med dali och köra rent knx system. var säger ni?
Senast redigerad av lazat 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

voltus
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Nyinstallation villa 2 plan 181 kvm

Oläst inläggav voltus » 19 jun 2017, 10:21

Hi,

i can understand a bit Swedish, but writing is not possible for me. So i try in English ;)

1. I think it is a big risk to do it this way. The prices will be much to high and it could be you will get a really bad installation. I would recommend to get an electrical planner with KNX know-how. If the electrician gets a good plan, he can do the job. The easiest way would be only to make a plan of the cabinet (399,-€) and get an offer for the whole cabinet ready installed.

Here you can read something about it (sorry it is German): https://www.voltus.de/hausautomation/di ... erung.html

2. You should use 24V Spot Module like these: https://www.voltus.de/beleuchtung/led-s ... ts-module/

These Spots can be dimmed perfectly down to zero with an MDT or Enertex PWM KNX Dimmer or with an DALI Dimmer from Lunatone: https://www.voltus.de/hausautomation/da ... ce-type-6/

My technical staff in sales can give you advice in all questions regarding cost efficient an perfect KNX and DALI.
Senast redigerad av voltus 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Best regards

Michael Möller
Voltus GmbH
http://www.voltus.de/schalterprogramme/knx-eib/

DrGreebaum
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav DrGreebaum » 19 jun 2017, 21:52

Hej, det verkar som en rätt dålig idé att köra med det upplägget på elektrikern. Blir nog dyrt och inte så användbart om hen inte har erfarenheten.

Dali är bra och billigt. Knxdrivdon är kanske på ingång med, har inte så koll på prisbilden där. Det man måste tänka på att funktionen på belysningen är till extremt stor del kopplad till visualiseringen av systemet. Satsa på ett vettigt system för visualisering i grunden och bygg utifrån det. Jag körde på Loxone och dali och Knx och det fungerar svinbra. Drivdon från eldoled och spottar Malmbergs md-99 för 131kr/st.
Mycket nöjd med den kombinationen!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Senast redigerad av DrGreebaum 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Joakim
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Joakim » 20 jun 2017, 21:57

Hej! Är elektriker med knx certifikat och jag rekommenderar dig starkt att byta elektriker helt. Stor risk att det inte blir så bra installation då det inte är säkert att han är inne i "knx tänket". Och det är stor skillnad på en knxanläggning mot ett vanlig hus. Lätt att det blir rörigt vilket kan försvåra vid kompletteringar och förberedelser.

Mvh Joakim
Senast redigerad av Joakim 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

lazat
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav lazat » 26 jun 2017, 20:34

Hur svårt är det att komma in i "tänktet" när det gäller KNX? Vilka frågor ska jag ställa för att kontrollera om det är rätt gjort?
Han verkar annars kunnig och så.
Senast redigerad av lazat 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Mackidacki
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Mackidacki » 16 jul 2017, 23:56

Om inte elektrikern gjort någon Knx-anläggning innan så är det god idé att låta en konstruktör rita el- och Knx anläggningen. Sedan kan vilken elektriker som helst dra rör och ledningar efter ritningen. Grossisterna har ofta kontakt med någon som kan programmera/driftsätta.

Personligen kör jag så mycket som möjligt med DALI för belysningsstyrningen. Idag finns både DALI dimm- och brytaktorer att lägga bakom lamputtagen. Fasta armaturer finns nästan alltid att få med DALI.
Senast redigerad av Mackidacki 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Installation"