Styrning av KNX

Innehåller diskussioner om att installera ett KNX-system
saj_onara
Besökare
Besökare
Kontakt:

Styrning av KNX

Oläst inläggav saj_onara » 09 jul 2017, 16:45

Hej

Jag ska byta ut belysningen i en anläggning till nya LED-armaturer styrda via KNX.
Idag så styrs belysningen via en hand 0 auto omkopplare, och i autoläge så är det en närvarodeckare som tänder upp belysningen via några kontaktorer.
Min fråga är om det funkar att köra KNX-systemet via omkopplaren, dvs att i atoläge styra den nya belysningen med tillhörande KNX enheter som scenariopanel och rörelsevakt, men i handläge så kan man ha den nya belysningen igång utan KNX inblandat.
Systemet kommer vara uppbyggt med KNX strömförsörjning, en KNX/DALI Gateway, en scenariopanel med 4 knappar och ett par rörelsevakter.

Finns det nån fördel med det här eller är det bättre att bara koppla bort den gamla styrningen och omkopplaren helt och bara ha KNX-systemet igång?
Hur bra fungerar KNX om man bryter strömmen till det och sätter på systemet nån gång ibland?

Jag har ingen erfarenhet av KNX, bara jobbat med DALI tidigare, så det här första gången jag ska installera det.
Senast redigerad av saj_onara 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Sandin
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Re: Styrning av KNX

Oläst inläggav Sandin » 12 jul 2017, 16:09

Hej hej,

Rent spontant tycker jag det låter bökigt att blanda både knx och traditionell styrning, om H/0/A brytaren ändå vill användas hade jag kopplat den till en binäringång och låtit H "tvångsköra" belysningen, 0 "tvångsstyra" belysning av. Då finns funktionen där men du låter knx-anläggningen sköta allt.

Vet inte hur systemet påverkas av att tappa spänningen titt som tätt, ett strömavbrott är ju inget problem för knx. Men känns som att lägga till en extra felkälla.
Nu kan jag iof ha fel om allt, har bara några få anläggningar i bagaget :D
Senast redigerad av Sandin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

saj_onara
Besökare
Besökare
Kontakt:

Re: Styrning av KNX

Oläst inläggav saj_onara » 12 jul 2017, 17:08

Tack för svar.
Jag valde att demontera den gamla styrningen helt och hållet och bara köra via knx.
Senast redigerad av saj_onara 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Installation"