Läsa ljusvärde

Innehåller diskussioner om att installera ett KNX-system
tomas
Medlem
Medlem
Kontakt:

Läsa ljusvärde

Oläst inläggav tomas » 20 sep 2017, 07:07

Hallå,
Jag har en Hager TX025 i mitt system och är fundersam på om jag kan läsa av ljusvärdet i LUX på något vis? Jag kan givetvis läsa av de olika kanalerna när de passerar inställda värden, men det exakta värdet? Jag har tittat på utgång 13 Funktionsstatus där det finns en datatyp som heter LUX som verkar lovande men mina kunskaper är dock lite för begränsade för att jag ska förstå hur det funkar.
Senast redigerad av tomas 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Läsa ljusvärde

Oläst inläggav Rikard Ågren » 20 sep 2017, 18:31

Knyt en gruppadress till gruppobjektet, tanka ner, högerklicka på adressen och tryck läs. Värdet dyker upp i diagnostiken eller i gruppadressvyn i kolumnen senaste värdet

Vad har du tänkt göra med luxtalet?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

tomas
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Läsa ljusvärde

Oläst inläggav tomas » 21 sep 2017, 07:24

Dels nyfiken på om det går. Sedan upplever jag att det inte funkar som det ska med de olika trösklarna för av och på. Vill dubbelkolla vad det exakta värdet är.

Utöver det har jag även (precis som fler beskriver) problem med tid och ljus. Det vill säga att på sommaren slår ljus på efter att tiden är av och det omvända på vintern . Jag vet att jag behöver någon form av logik för att hantera det så jag tänkte mig att läsa av den med någon extern programvara typ openhab men då kanske det är enklare att gå på statusobjektet.... Tror inte jag har någon logik att använda bland mina saker. Jag listar dem gärna om du har koll :)
När hösten kommer brukar jag ta ett nytag och försöka göra klart (som om det någonsin kommer att hända). Alltid lite dokumentation kvar eller en aktor som inte gör exakt vad den ska när den ska....
Senast redigerad av tomas 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Installation"