Tips på perfekt EIB/KNX display-enhet

Frågor om Zennios produkter http://www.zennio.com
Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Tips på perfekt EIB/KNX display-enhet

Oläst inläggav jbr » 12 nov 2010, 10:40

ullberg skrev:Jag funderar för tillfället att installera ett KNX system i huset och har börjat kika lite på denna display, är det någon som kan återkoppla hur bra den funkar?

är det något man borde satsa på?

Om de är bra hade jag tänkt använda nästan bara sådana displayer som tryckknappar, kanske kompletterat med helt vanliga tryckknappar kopplat till binäringångarna på inZennion, synpunkter på denna idé?

/U

Jag har ett antal av Zennios paneler och de funkar bra, man får mycket för pengarna.

Jag har en panel i direkt anslutning till elcentralen och på den panelen utnyttjar jag binäringångarna vilket funkar helt ok. De har förvisso några små begränsningar men det är egentligen inget som påverkar. (Tror bl.a. att de endast kan hantera switch, ej ON/OFF)

Däremot tror jag det kan bli stökigt att utnyttja binäringångar på de paneler som sitter runt om i huset. Det blir en faslig massa kabel att dra och det kan nog lätt bli oöverskådligt och rörigt. Möjligtvis om man drar någon form av mångledare parallellt med busskabeln till varje panel men frågan är om det ändå inte är värt att satsa på separata binäringångar
.
Jag skulle rekommendera en central binäringång med många kanaler. Den här t.ex. tycker jag är prisvärd, runt 170 spänn per ingång.

En variant är då att dra busskabel från centralen till resp. "vanlig tryckknap". Man har då möjlighet att koppla upp till tre brytare (4 tåtar) till en busskabel för matning till binäringångar i centralen. Finessen är att man lätt kan byta strömbrytarna till KNX-produkter eftersom man redan har busskabel dragen till central.

Vill man låta annat mata binäringångarna, t.ex. 12V från larmcentral, är det enkelt att koppla in det via din-monterade relän direkt i anslutning till binärmodulen. Tydligt och lättöverskådligt.

Alltså, en riktigt stor elcentral underlättar...
Senast redigerad av jbr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 14 nov 2010, 23:25

jbr skrev:Jag har ett antal av Zennios paneler och de funkar bra, man får mycket för pengarna.

Strålande, precis vad jag är ute efter ;) Så de strular inte med att touchen är okänslig, helt ologiskt interface (a la kinakopior på mobiltelefoner) etc.?

jbr skrev:Jag har en panel i direkt anslutning till elcentralen och på den panelen utnyttjar jag binäringångarna vilket funkar helt ok. De har förvisso några små begränsningar men det är egentligen inget som påverkar. (Tror bl.a. att de endast kan hantera switch, ej ON/OFF)

Däremot tror jag det kan bli stökigt att utnyttja binäringångar på de paneler som sitter runt om i huset. Det blir en faslig massa kabel att dra och det kan nog lätt bli oöverskådligt och rörigt. Möjligtvis om man drar någon form av mångledare parallellt med busskabeln till varje panel men frågan är om det ändå inte är värt att satsa på separata binäringångar.

Planen var inte att dra kabel tvärs och kors genom huset utan att i direkt anslutning till panelen ev. (och kanske just eventuellt, egentligen: ha möjlighet) sätta upp en eller två dubbelvippor av icke-KNX typ för att sköta de allra vanligaste funktionerna (kanske tända någon belysning man ofta använder) så att man slipper använda touch:en. En vanlig kanpp kan man känna sig till, det går inte med en touchenhet, och ev. står den på "fel" sida och så måste man bläddra etc.etc. (precis som att min Iphone är helt underbar men jag kan aldrig påstå att det inte gick fortare att slå ett telefonnummer, dessutom utan att titta på telefonen, på min gamla N95:a med vanlig knappsats)

EDIT: Detta är egentligen för att det ska bli mer användarvänligt för gäster etc., jag är helt övertygad om att mina föräldrar & svärmor aldrig kommer fixa en touchpanel (eller snarare: jag är övertygad om att de skulle fixa det om de bara vågade prova men det gör de ju inte...)

En sidofråga på detta spår: dessa paneler monterar man så vitt jag förstår i en vanlig dosa, men att döma av utseendet är de större än en "normal" tryckknapp, om jag vill sätta en brytare över eller under denna panel, hur långt måste jag lämna mellan dessa dosor?

jbr skrev:Jag skulle rekommendera en central binäringång med många kanaler. Den här t.ex. tycker jag är prisvärd, runt 170 spänn per ingång.

En variant är då att dra busskabel från centralen till resp. "vanlig tryckknap". Man har då möjlighet att koppla upp till tre brytare (4 tåtar) till en busskabel för matning till binäringångar i centralen. Finessen är att man lätt kan byta strömbrytarna till KNX-produkter eftersom man redan har busskabel dragen till central.

Om det blir stor användning av binäringångar (jag tror inte det, tänkte försöka klara mig med främst en ZennIO per rum och inte så mycket mer, Iphonen / Ipad får bli fjärren istället) lär detta bli lösningen, men som sagt, inte troligt med storskalig användning av BI

jbr skrev:Alltså, en riktigt stor elcentral underlättar...

Ja det var också en sak (lite OT i denna tråd) Jag tittar just nu på ett hagerskåp med 144 moduler till mitt i dagsläget pyttelilla hus (2 rum / 55m2), ska väl på sikt bli större men då har jag räknat med ytterligare en central, tror ni att det räcker?

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 15 nov 2010, 08:56

Två saker till: 1) var har ni köpt era enheter? 2) jag läste någonstans längre upp i tråden att någon fått bra kontakt med zennio, hur gjorde ni då? jag mailade dem i förra vecka och än så länge inte ett ljud (men det kanske bara är spansk standard? ;) )

/U

olko
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav olko » 16 nov 2010, 18:06

Mailade till dem i veckan också, fick följande svar:

"Dear Olov,

First, I appreciate your interest in our company and products.

We’ve got a distributor on Sweden in order to have a local and quick service in Sweden. I give you the contact info:

Walltin Building Control AB"

//Olov
Senast redigerad av olko 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 18 nov 2010, 00:01

Var anledningen att du mailade dem att du ville beställa paneler? i så fall är jag + grannen intresserad av en bunt, någonstans mellan 5 & 10 stycken, kanske läge för ett gruppköp (och direkt av dem kanske?)

/U

Användarvisningsbild
jbr
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jbr » 18 nov 2010, 10:43

ullberg skrev:Strålande, precis vad jag är ute efter ;) Så de strular inte med att touchen är okänslig, helt ologiskt interface (a la kinakopior på mobiltelefoner) etc.?

Nädå, den är bra tycker jag. Efter varje programmering måste man dock definiera hörnen på panelens tryckyta. Då är den lite "petig", dvs. slarvar man där hamnar tryckpunkterna ocentrerat i förhållande till grafiken på panelen. Detta är dock lätt avhjälpt genom att göra ny definiering av hörnen.

ullberg skrev:...sköta de allra vanligaste funktionerna (kanske tända någon belysning man ofta använder) så att man slipper använda touch:en. En vanlig kanpp kan man känna sig till, det går inte med en touchenhet, och ev. står den på "fel" sida och så måste man bläddra etc.etc.

Jag tror ärligt talat inte det är ett egentligt problem. Panelen går alltid tillbaka till sin förstasida efter ett visst antal sekunder och man använder den ung. på samma sätt som en välbekant knapp - har man t.ex. en switch för "standardbelysning" i fältet längst ner till höger är det där man trycker utan att behöva läsa på panelen.

ullberg skrev:Detta är egentligen för att det ska bli mer användarvänligt för gäster etc., jag är helt övertygad om att mina föräldrar & svärmor aldrig kommer fixa en touchpanel (eller snarare: jag är övertygad om att de skulle fixa det om de bara vågade prova men det gör de ju inte...)

Sätt tydliga namn på resp. fält och jobba gärna med scener så funkar det utan problem även för gäster och äldre generationer. Det blir otroligt enkelt och funktionellt om förstasidan på panelen är genomtänkt. Man får programmera om några gånger där innan man "hittar rätt".

ullberg skrev:En sidofråga på detta spår: dessa paneler monterar man så vitt jag förstår i en vanlig dosa, men att döma av utseendet är de större än en "normal" tryckknapp, om jag vill sätta en brytare över eller under denna panel, hur långt måste jag lämna mellan dessa dosor?

Kolla yttermåtten i specifikationen. Panelens elektronik och buskoppling passar precis i dosan men panelen skruvas i väggen. Om man ska ha brytare så skulle nog jag ha ett rel. stort avstånd mellan panel och brytare för utseendets skull. Panelen bör för övrigt monteras högre från golv än vad brytare normalt monteras. Annars uppfattar man det som lite besvärligt att läsa på panelen, det känns som man måste huka sig för att hitta rätt. Det är också lämpligt att montera den högre upp om man avser använda sig av temperaturgivaren i panelen för termostatreglering. Jag har mina panelers underkant på ca 1420 mm ög och det känns helt ok tycker jag.

ullberg skrev:Om det blir stor användning av binäringångar (jag tror inte det, tänkte försöka klara mig med främst en ZennIO per rum och inte så mycket mer, Iphonen / Ipad får bli fjärren istället) lär detta bli lösningen, men som sagt, inte troligt med storskalig användning av BI

Tror du kan komma att omvärdera det där med binäringångar... ;)
Fjärrkontroller ser jag mer som ett kul/praktiskt komplement (personlig åsikt såklart) snarare än som en faktiskt del av systemet. Jag har en av Logitechs Harmony fjärrkontroller till A/V-utrustningen i vardagsrummet. Har i den även lagt in knappar för att styra Zenniopanelen i vardagsrummet för att hantera de vanligaste ljusscenarierna, funkar mycker bra.
Samma sak där dock - tydliga namn i klarspråk i displayen istället för någon udda knapp på kontrollen som endast den entusiastiske fadern hittar...
Senast redigerad av jbr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 18 nov 2010, 13:50

Tack för alla utförliga svar, Z38i blir nog huvudplanen som gränssnitt för min KNX installation, nu återstår bara att hitta rätt inköpskanaler!

/U

magnus428
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav magnus428 » 23 feb 2011, 08:06

Någon som hittat någon billig inköpskanal för dessa? är intresserad av 4-5 st.
Senast redigerad av magnus428 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Zennio"