Läsa av bus med Falcon i vb.net

Hanterar frågor kring ETS programering
johanchristensson
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Läsa av bus med Falcon i vb.net

Oläst inläggav johanchristensson » 28 dec 2017, 02:54

Hejsan.

Jag har börjat titta lite på Falcon SDK, men jag blir inte riktigt klok på hur man gör för att monitorera busen och hoppas att kanske någon kan hjälpa mig i rätt riktning. Jag har knackat en del vb kod i mina dagar, men jag är inte någon hardcore programmerare, så det kan mykcet möjligt vara så att jag saknar någon grundläggande kunskap.

Jag har skapat ett väldigt enkelt program som ansluter till KNX busen över min KNX/IP router och jag kan läsa värden från specifika gruppadresser som status och dimvärde och skicka värden till gruppadresser för att t.ex tända/släcka lampor. Men för att detta ska vara användbart så vill man ju hålla koll på när det sker förändringar på busen.

Jag har läst genom SDK dokumentationen, och jag hittade en artikel på ett franskt KNX forum, men det som förbryllar mig lite är att man på båda ställena nämner "GroupValueReceived" som en method under objektet för bus anslutning (connKnxBus), men det finns inte hos mig.

http://www.knx-fr.com/showthread.php?tid=4461

Jag använder mig av VS 2017. Den enkla kod jag har så här långt ser ut som följande:

Kod: Markera allt

Imports Knx.Bus.Common
Imports Knx.Bus.Common.GroupValues
Imports Knx.Bus.Common.Configuration
Imports Knx.Falcon.Sdk

Public Class Form1
    Dim connKNXParams As KnxIpTunnelingConnectorParameters
    Dim connKnxBus As Bus

Private Sub Form1_Load(sender As Object, e As EventArgs) Handles MyBase.Load
        connKNXParams = New KnxIpTunnelingConnectorParameters("192.168.30.110", "3671", False)
        connKnxBus = New Bus(connKNXParams)

End Sub

Private Sub ButtoConnect_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles Connect.Click

If connKnxBus.CheckCommunication = CheckCommunicationResult.Ok Then
            connKnxBus.Disconnect()
            Button1.Text = "Connect"

Else
            connKnxBus.Connect()

Button1.Text = "Disconnect"

End If
    End Sub

Private Sub ButtonCheckCom_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles CheckCom.Click
        TextBox1.Text = connKnxBus.CheckCommunication
    End Sub

Private Sub Button3_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles Button3.Click
        Dim busData As GroupValues.GroupValue

'connKnxBus.WriteValue("0/7/0", New GroupValues.GroupValue(True))

busData = connKnxBus.ReadValue("0/4/1")
        TextBox1.Text = busData.ToString

End Sub

End Class

Någon som kan upplysa mig?

Mvh Johan Christensson
Senast redigerad av johanchristensson 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Återgå till "Programering / ETS"