Startsystem för experiment

Diskussion om KNX standard
mattiash
Medlem
Medlem
Kontakt:

Startsystem för experiment

Oläst inlägg av mattiash » 06 jul 2009, 20:29

Jag kommer att bygga hus under det närmsta året och funderar på att installera ett knx-system då. Jag skulle vilja ha ett system som styrs helt av min dator, dvs alla händelser (knapptryckningar, värden från ljussensorer osv) skickas till min dator och sen skickar den ut kommandon till alla enheter som ska påverkas. Detta vill jag göra för att kunna integrera systemet mot hemmabio, erbjuda webgränssnitt osv.

Jag skulle redan nu vilja börja experimentera med ett sådant system för att se om det är möjligt att få det att fungera som jag vill. Jag skulle därför vilja sätta ihop ett experimentsystem med en tryckknapp, en lampa eller något annat jag kan påverka och en KNX till IP-brygga. Systemet ska inte byggas in i huset utan bara köras i labmiljö tills vidare. Finns det såna system att köpa någonstans? Vad behöver jag för att sätta ihop det själv? Någon som har tips på en elektriker i Stockholmsområdet (bor i Täby) som kan sätta ihop och programmera upp ett sånt system så att jag kan plugga in min dator på Ethernetporten och börja leka?

Nordbeck
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Startsystem för experiment

Oläst inlägg av Nordbeck » 06 jul 2009, 22:15

Hej,

För ngt år sedan fanns det ett startpaket för en 10000 på http://www.knx.org/se/
Har för mig att paketet innehöll en brytare en rörelsedetektor, en centralenhet, ngn typ av väderstation och en del annan lull lull. Vill minnas att det var ca 10 olika komponenter från olika tillverkare som "visade upp sig". Är det ngn som var inblandad i det som vet ngt om detta, och som vet om detta är ngt man funderar på att återuppta? Det var ett helt ok startpaket för att börja lära lite smått vill jag minnas.

/ Mikael

mattiash
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av mattiash » 11 jul 2009, 14:46

Tack för tipset! Jag hittade "KNX Lådan" på knx.org/se och den verkar bra. Kanske lite väl stor, men jag kanske kan använda delar av den i mitt riktiga system. Jag har mailat om den men inte fått något svar, men de kanske är på semester.

/Mattias

Nordbeck
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Nordbeck » 13 aug 2009, 01:26

Hej,

Jag måste vara blind för jag kan inte hitta lådan på sidan...
Har du en direktlänk? (Intresserad av ifall jag kan använda ngt i den för att bygga ut mitt eget system...)

/ Mikael

mattiash
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av mattiash » 13 aug 2009, 07:24

De har döpt om lådan till "KNX Utbildningspaket". Det finns en länk på http://www.knx.org/se/ nertill mitt på.

ttallskog
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av ttallskog » 29 nov 2010, 10:16

Jag hittar inte länken. Är den borttagen?!
Senast redigerad av ttallskog 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
/Thobias

Användarvisningsbild
egl
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av egl » 29 nov 2010, 12:23

Senast redigerad av egl 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ttallskog
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av ttallskog » 30 nov 2010, 08:12

Tack.
Senast redigerad av ttallskog 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
/Thobias

Skriv svar