Athom och Homey

Hanterar frågor kring ETS programering
Emanne
Besökare
Besökare
Kontakt:

Athom och Homey

Oläst inläggav Emanne » 29 jul 2018, 20:01

Hej, är det någon här på forumet som har erfarenhet av Homey? Jag har ett KNX-system för att styra belysning, jalusier och takfönster. Det befintliga KNX-systemet kan styras dels via en app från Zennio, dels via en touch-panelen Z41 från Zennio. I toucpanelen kan jag se IP-adressen för kontrollpanelen. Jag kopplade in Homey och laddade ner KNX-appen för Homey. Dessvärre kunde inte Homey-appen hitta KNX-systemet (inte ens när jag fyllde i den manuellet in Homey-appen). Någon med (bättre) erfarenhet av detta?
Senast redigerad av Emanne 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

gol
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Re: Athom och Homey

Oläst inläggav gol » 01 aug 2018, 15:05

Har precis testat Homey mot mitt KNX-demosystem som har en Weinzierl KNX IP Gateway 777. Homey hittade den automatiskt utan problem.
Senast redigerad av gol 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Emanne
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav Emanne » 01 aug 2018, 20:50

Kul. Då får du börja exprimentera med Alexa eller Google Home och se om du kan få till röststyrning av KNX-systemet (det var i alla fall min plan). Jag tror emellertid att mitt problem ligger i att touchpanelen inte går att använda som en IP-router eller IP-interface. Lycka till!
Senast redigerad av Emanne 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

gol
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav gol » 01 aug 2018, 23:14

Jo det är riktigt spännande med Homey. Har nu förutom KNX integrerat ett Vanderbilt SPC larmsystem, några billiga Nexa-brytare, några Z-Wave-enheter, Samsung TV, Philips Hue och Ikea Trådfri. Röststyrning gör jag med Alexa. Har varit lite skeptisk till röststyrning, men det är ju faktiskt ganska kul.
Senast redigerad av gol 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

FlizZy
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav FlizZy » 02 aug 2018, 17:06

Emanne skrev:Kul. Då får du börja exprimentera med Alexa eller Google Home och se om du kan få till röststyrning av KNX-systemet (det var i alla fall min plan). Jag tror emellertid att mitt problem ligger i att touchpanelen inte går att använda som en IP-router eller IP-interface. Lycka till!

Du är inne på rätt spår. Z41 har inget IP-interface för kommunikation mot Knx bussen. Ethernet ingången används endast till åtkomst via Zennio appen. Mvh Marcus

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av FlizZy 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Programering / ETS"