Var hålls programmet och behöver jag olika typer av mjukvaror?

Diskussion om KNX standard
kTc1
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inlägg av kTc1 » 23 sep 2018, 15:13

Chefen gav förslag att skicka mig på knx kurs nångång efter nyår eftersom jag har tidigare erfarenhet av reglerutrustning i industrin men jag är tveksam iochmed det är en stor investering och jag vet själv att det tar en stund att lära sig hur tänket ska vara för ett specifikt språk, dvs jag känner en viss press..

Som jag förstått sker knx-kommunikation via tx/rx-bus via meshnät där varje enhet programmeras individuellt. Men var hålls själva programmet? Jag är van vid en plc som gör allt åt en och händer något i systemet är det den man jackar datorn i. Det här får mig att minnas över dåliga tider när man var tvungen att klättra upp i en mast på ett femvåningshus i -30 och programmera om väderstationen bara för att det inte gick att göra det inomhus via tcp.

Tidigare idag googlade jag efter "knx software" och fann en uppsjö med mjukvara men valde att ladda ner ETS5 men har inte hunnit prova navigera i det ännu men jag är van vid en mjukvara som är anpassad för en serie och är bakåtkompatibel för varje uppdatering som sker. Det här med knx, kommer jag behöva olika mjukvaror för olika typer av objekt?

Kanske ångesten tar över allt logiskt tänk men något säger mig att grunderna är enkla.
Senast redigerad av kTc1 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 23 sep 2018, 20:33

Välkommen, låter som du har en bra chef!

Det finns en gratis e-kurs på knx.org som du når när du loggat in. Den är enkel och mycket pedagogisk, tar bara några timmar att köra igenom. Med den får du koll på det mest grundläggande inom KNX. Kör du frågorna blir du tom certifierad efteråt (fast givetvis inte på samma nivå som efter veckas fysisk kurs). Börja med den så kommer du inte tveka längre.

KNX är ett decentraliserat system där varje device har en CPU där programfunktionerna körs. Själva programmeringen görs i ETS:en och sedan pushar man ut konfigen till KNX-prylarna. Därför är KNX så robust.

Ang olika programvaror så är det ETS som gör allt. Tillverkarna tar fram en produktdatabas för varje produkt som importeras in i ETS:en och i den finns koden för att programmera de olika funktionerna. Vissa (omoderna) KNX-enheter kräver också en extra plug-in som körs i ETS.

Bara att fråga om du undrar ngt

Lycka till!
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

tokatubs
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Var hålls programmet och behöver jag olika typer av mjukvaror?

Oläst inlägg av tokatubs » 23 sep 2018, 23:26

Forstår din skepsis. Men den er ikke reel.
I motsetning til en Pls, ramlar den ramlar hele anlegget. I et knx anlegg detter kun den ene komponenten.
Knx er en felles plattform der leverandørene leverer produkter til knx standard. På denne måte er man ikke leverandør avhengig. Og man får vanvittig mange leverandører å velge mellom. Og på grunn av felles plattform er man sikker på at disse produktene snakker sammens uavhengig av leverandør.
KNX.ORG har idag 370 ulike leverandører/medlemmer og mer enn 7000 produkter. Knx standaren stammer fra 1990, så det er heller ikke noe nytt system. Selv om det vokser for hvert år som går.

Når du får startet med knx, forstår man hvor tungvindt det er med pls og I/O moduler.

Velkommen..
Senast redigerad av tokatubs 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Rikard Ågren » 24 sep 2018, 12:29

Egentligen kan man inte prata om programmering när det gäller KNX. Man behöver inte lära sig något språk. Det handlar mer om att ställa in parametrar i redan färdiga program. Själva programmet och dess funktioner är klara och kan inte anpassas i någon större utsträckning, dom är
inte ”fritt programmerbara”. Applikationsprogrammets parametrar ställs in med hjälp av ETS och lagras sedan i den fysiska produkten som det hör till, tex en tryckknapp, ett relä eller en regulator. Därför är det väldigt viktigt att läsa in sig på den produkt man har tänkt välja och kolla så att den klarar av det man vill göra eftersom det inte går att hitta på nya saker.

Dock finns det logikmoduler man kan använda sig av om man har behov av lite mer omfattande vilkorsstyrning. Det finns även renodlade PLCer med KNX-gränssnitt (Wago t.ex.) där man kan fixa styrning och reglering om det skulle behövas. Dessa kan man dock inte programmera med ETS
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Rikard Ågren » 24 sep 2018, 18:33

Och en PLC tycker jag inte man ska döma ut. Det är något helt annat än KNX.

KNX är ett kommunikationsprotokoll precis som Modbus, Bacnet, Profinet, LON etc. En standard som konstruerats för att vara väldigt praktisk och smidig i fastighetsautomation. Vad sen prylarna som pratar KNX kan är helt upp till tillverkaren av prylen

kTc1
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inlägg av kTc1 » 26 sep 2018, 19:36

Videonisse skrev:Det finns en gratis e-kurs på knx.org som du når när du loggat in.
tack för tipset, körde igenom ekursen.
Rikard Ågren skrev:Egentligen kan man inte prata om programmering när det gäller KNX. Man behöver inte lära sig något språk. Det handlar mer om att ställa in parametrar i redan färdiga program. Själva programmet och dess funktioner är klara och kan inte anpassas i någon större utsträckning, dom är inte ”fritt programmerbara”.
förstod först inte riktigt vad du syftade på men efter gjort ekursen förstår jag dig precis. Programmeringen kommer inte bli det jobbiga, det blir mer att hitta rätt produkt till kunden och ha en detaljerad dialog hur kunden vill ha det. Första senariot jag fick i huvudet var att kunden vill ha 10sek dimmerfunktion i rummet, man grejar ett sådant objekt och sedan ändrar sig kunden, då är det fullt möjligt att kommer behöva köpa nya grejer, dvs, jag ser ett visst problem däri iochmed tidigare kunde jag ändra i programmet hur objektet skulle betee sig i större utstäckning än att vara låst av själva hårdvaran.
Men detta är väl inte så vanligt att det händer?
Senast redigerad av kTc1 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Rikard Ågren » 26 sep 2018, 20:26

Dom flesta produkter är ganska kompetenta och fixar det mesta man kan tänka sig inom sitt område. Att tex kunna ställa dimmringstider får nog ses som en standardfunktion, men man bör ändå kolla vad grejerna klarar om man har specifika krav

Efter ett tag hittar man produkter som man kommer bra överens med och då kör man gärna på med dom.

KNX är en väldigt trevlig standard när det gäller fastighetsautomation. Dock verkar den ha svårt att vinna mark när det gäller mer traditionell styr- och regler i tex klimatapplikationer i större sammanhang, även om man kan lösa det allra mesta där också

Skriv svar