Badrum

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
Leahcim
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Badrum

Oläst inläggav Leahcim » 22 feb 2009, 00:09

Har nu fått klara direktiv från regeringen att prioritera badrummet som skall helrenoveras.
Har tänk ungefär samma som Sovrummet http://www.knxforum.se/viewtopic.php?f=8&t=6.
Men jag vill även ha rörelsedetektor.
Någon som kan rekommendera någon bra samt placering.

/Mike

Leahcim
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Badrum

Oläst inläggav Leahcim » 22 feb 2009, 23:57

Ett första utkast på ritning.

Bild

Ska även lägga till rörelse detektor, styrning vattenburen golvvärme, högtalare och squeezebox.

/Mike

Leahcim
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Leahcim » 26 feb 2009, 22:45

Har nu även gjort en knx "pricipskiss" (eller vad det kallas) för badrummet.

Bild

Kom gärna med synpunkter.

/Mike

panterlo
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav panterlo » 26 feb 2009, 22:48

Tjena,

Fråga: handdukstork + golvvärme är det elburet eller vattenburet ?

Mvh

Jens

Leahcim
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Leahcim » 26 feb 2009, 22:51

Handukstork El.
Golvvärme vatten från värmepump.

/Mike

panterlo
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav panterlo » 26 feb 2009, 22:59

Ok, då är det en bra idé att kunna sätta på handdukstorken inne i badrummet. Vad gäller golvvärmen så är det alltid ett problem när man har tröga värmesystem. Låt oss nya säga att man höjer temperaturen med +3 i badrummet genom att vrida termostaten eller ställa in värdet på en display. Vad som då händer är att ett styrdon (som man oftast har i fördelarboxen) öppnar sig (om det inte är öppet redan). Sedan händer nada.... tills bergvärmepumpen känner att returvärdet är för lågt och mer "golvvärme" måste produceras. Men denna process är så f*rbannat långsam enligt mitt tycke. Det kan ta 1-2 dygn innan det blir så varmt man egenligen vill ha. Däremot är det stor skillnad om du exempelvis har elvärmegolv (vilket givetvis är svindyrt).

Så min summering är:
Lägg inte för stora pengar på en termostat i badrummet, det kan likaväl vara enklare att ha en inställningsskruv i fördelarboxen (som ställs in manuellt). Om man åker bort under en längre period och vill sänka temperaturen gör man oftast det på bergvärmepumpen, personligen har jag aldrig behövt skruva på en inställningskruv (då jag inte använt styrdon).

Tycker styrdon-principen är ett sälj-trick snarare än något som ger oss konsumenter någon nytta. Givetvis kan man kanske tänka sig att sovrummet har ett styrdon och där man ställer ner temperaturen 2-3 grader (då man vill sova lite kallare).

Mvh

Jens

Leahcim
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Leahcim » 26 feb 2009, 23:06

Tackar.

Då skippar jag ventilen för golvvärmen.
(off knx topic Hur gör man för att få golvvärme på sommaren med Bergvärme?)

Kan man ha vilka knx knappar som helst i badrum?

Har du någon rekommendation på rörelsedeckare?

/Mike

panterlo
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav panterlo » 26 feb 2009, 23:12

Tjena....

Golvvärme på sommaren med bergvärme, personligen brukar jag antingen stänga/alt lämna lite öppet alla ställdon/styrdon (skruvar eller vad man nu använder) för alla rum förutom WC(där jag öppnar fullt). Det är givevis också ett problem då stillstående vatten orsakar "dött-vatten", dvs. du får "utfall" av skit i dina golvvärmerör. Jag tycker inte det gör så mycket då det finns dubbla filter oftast i bergvärmepumpen och dessa enkelt går att plocka lös och rengöra. Sen måste man givetvis göra upp med bergvärmepumpen hur man nu ska press ut värme (eftersom den producerar värme i förhållande till utomhustemperaturen/inomhustemperaturen). Läs manualen alt. kontakta NIBE/IVT och de brukar kunna ge råd. Man kan tvinga fram en "egen värmekurva" så det alltid exempelvis går 35 gradigt vatten i golvvärmen.

Du kan använda vilka KNX-knappar som helst i badrum så länge man följer reglerna för installation av el i våtrum(kolla webben, visst avstånd från rinnande vatten etc). Sen kanske det inte är super-bra att använda touchdisplayer etc med tanke på fuktigheten. Skulle rekommendera simpla-knappar med binäringång (antingen puck eller centralt i huvudcentralen) alt typ Gira Touchsensor(kostar dock).

Mvh

Jens

Leahcim
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Leahcim » 26 feb 2009, 23:46

Jens

Kan du rekommendera någon bra rörelse detektor?

/Mike

panterlo
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav panterlo » 26 feb 2009, 23:57

Sure, en fråga bara:

VIll du kunna tända belysningen bara eller ska du larma badrummet ?

Om du vill kunna tända belysningen skulle jag nog skruva in en magnetkontakt MK240 (sök på google) för 50-100 kr som är helt dold (har dem i mina fönster och dörrar). Koppla den till en binäringång och ställ in att belysningen är tänd i X minuter (om ingen släcker manuellt). Då har du i princip samma funktion som en rörelsedetektor. Går även att programmera på annat sätt för att få ännu bättre funktion.

Problemet med en rörelsedetektor är att den behöver 12 V (om du inte kopplar en BCU + detektor) och du får nog betala 500-1500 kr beroende på modell. Om du vill använda en detektor skulle jag nog rösta för som är monterad i ram tillsammans med tryckknapparna, dvs. du måste ha 2 eldosor (2-facksram). Gira http://download.gira.de/data2/05881110.pdf är ett exempel.

Mvh

Jens

Återgå till "Planering och genomförande"