Är det KNX vi ska ha? (nybörjarvarning)

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
mlindsten
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Är det KNX vi ska ha? (nybörjarvarning)

Oläst inlägg av mlindsten »

Hej alla!

Jag är nybliven medlem här på forumet och tillika nybörjare när det kommer till KNX. Vi är i startgroparna för ett nybygge och jag har fått för mig att vi ska ha KNX, men frågorna är många och ibland när jag söker svar på nätet blir det istället fler frågor vilket gör mig osäker på hur pass krokig vägen kommer bli om vi (jag) väljer KNX. Det verkar finnas mycket samlad kunskap och erfarenhet här så jag hoppas att jag kan få lite vägledning. :)

Till att börja med är jag en mjukvarukille (jobbar med programmering) så den biten ser jag fram emot, men jag har pinsamt dålig koll på hårdvarudelen (kring elinstallationer/automation). Det finns ju ofantliga mängder komponenter och mina försök att botanisera bland webbutikernas utbud har hittills mest resulterat i allmän förvirring. :? Jag har funderat på att bygga en enkel testrigg för att få koll på några grundläggande komponenter samt kunna labba lite med programmeringsdelen, men redan där behöver jag vägledning kring komponentval. :roll: Jag vill dock tro att detta är ett överkomligt hinder. :?:

Anledningen till att KNX tilltalar är att jag gillar trådat! ... och decentralisering, och busskommunikation! Vid ett nybygge finns ju möjlighet att tänka över kanalisering och KNX känns som en gedigen och flexibel grund. Jag är dock lite osäker på hur decentraliserad en KNX-installation blir i praktiken och hur mycket kanalisering man sparar på busslösningen. Många rekommendationer om att dra kanalisering till centralen har gett mig uppfattningen att det kanske blir en ganska centraliserad lösning ändå. I teorin skulle jag vilja ha alla enheter seriekopplade på en buss, men det är gissningsvis min bristande installationskunskap som spökar. :) Hur ser det ut i verkligheten?

Jag har en ganska tydlig bild av vilka funktioner vi ska ha (inget spektakulärt) och jag är övertygad om att det går att lösa med KNX, men jag har dålig uppfattning om hur komplex installationen blir och vad det kommer att kosta. Jag har, som tidigare nämnt, gott om specifika frågor men jag vill inte göra min entré på forumet med ett allt för långt inlägg. Därför börjar jag såhär, lite "halvflummigt". :D
Senast redigerad av mlindsten 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
mlindsten
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Re: Är det KNX vi ska ha? (nybörjarvarning)

Som motvikt till mitt flummiga första inlägg kompletterar jag direkt med en specifik fråga. :)

Vi vill ha (möjlighet till) smarta lösningar, men vi vill att det ska vara så osynligt som möjligt för att passa i ett hus med "gammaldags" stil. Exempelvis vill vi ha lampknappar med "traditionellt" utseende - kanske vippströmbrytare ur Schneiders Renova-serie. Funkar alla tryckknappar/återfjädrande strömbrytare med KNX och vilken komponent är det som behövs för att omvandla knappen till en KNX-knapp?
mlindsten
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Jag har fått svar via PM att det funkar med vanliga brytare och det som behövs är en impulsfjäder och en binäringång. Jag postar mina följdfrågor här också, ifall andra har samma funderingar och så att fler kan svara. :)
Då är det exempelvis en sån här som placeras i dosan bakom varje strömbrytare?
https://www.ahlsell.se/10/el-1/installa ... ar/1759220

Måste varje sån binäringång kopplas till centralen, eller kan de seriekopplas?

Jag undrar också om man kan styra vanliga vägguttag på motsvarande sätt, dvs med en komponent som placeras i dosan bakom uttaget? Kan det möjligen vara vad en sån här används till?
https://www.ahlsell.se/10/el-1/installa ... er/1758830

Om jag är rätt ute så har jag samma fråga där - kan de seriekopplas?

Som du märker av mina frågor så har jag inte fått klart för mig hur pass decentraliserad installationen blir (om komponenter kan seriekopplas på bussen). Som jag skrev i mitt inlägg på forumet så har jag fått intrycket att det blir mycket tråd till centralen. Är det så man måste koppla eller finns det någon annan anledning till att föredra en mer centraliserad installation?
Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse »

Kör själv KNX och utökar installationen när vi totalrenoverar befintligt hus. Gillar också trådat och där är ju KNX helt klart bäst. Centraliserar det mesta som kräver en aktor (styra något) till ett stort elskåp som sitter centralt i huset.

Största problemet med KNX 2021 är att knx.org inte lyckats släppa sin nya standard som bygger på IP än. Inte heller exakt hur ”gamla” installationer kan nås via denna nya standard. Största frågetecknet är hur all metadata, som idag ligger offline i en ETS-projektfil, görs tillgänglig mot andra IoT-system.

Däremot händer det mycket konkreta saker för trådlösa IoT-lösningar som bygger på wifi och Thread och där man bl.a. vill ansluta sig till system från Amazon, Apple, Google mfl. Där är det utlovat att certifierade produkter släpps i september/oktober. Tex med Apples iOS 15. Om du inte redan läst det så heter den nya gemensamma standarden ”Matter”. Se https://buildwithmatter.com

Så vitt jag vet så finns det inget konkret uttalat för om och hur KNX kommer fungera med Matter. Inte heller när certifierade produkter finns tillgängliga med nya KNX IoT.

Så vid nybygge skulle jag säga att det handlar lite om tajming. När måste du lägga beställning på huset och elinstallationen?
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.
mlindsten
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Videonisse skrev: 25 jun 2021, 10:17 Centraliserar det mesta som kräver en aktor (styra något) till ett stort elskåp som sitter centralt i huset.
Har du valt att göra så eller är det ett måste? Om du har valt det, vad är anledningen till det valet?

Jag tänker att det borde förenkla installationen/systemet om aktorerna satt utspridda (bakom vägguttag, strömbrytare, etc) och var seriekopplade på bussen, men det kanske inte är möjligt eller inte att rekommendera av annan anledning? Detta är mitt största frågetecken för tillfället, så all input kring detta mottages tacksamt! :)
Videonisse skrev: 25 jun 2021, 10:17 Största problemet med KNX 2021 är att knx.org inte lyckats släppa sin nya standard som bygger på IP än. Inte heller exakt hur ”gamla” installationer kan nås via denna nya standard.
Ok, detta kände jag inte till. Ser ni nån risk att det kommer att bli svårt att få tag på komponenter till "gamla" installationer (dvs icke IP-baserade) i framtiden och att installationerna därför måste göras om? :shock:
Videonisse skrev: 25 jun 2021, 10:17 Om du inte redan läst det så heter den nya gemensamma standarden ”Matter”.
Jag har hört talas om detta, men har inte läst så mycket om det eftersom jag har fått uppfattningen att det handlar om trådlösa installationer. Jag tycker som sagt om trådat och det är vad jag vill ha! :) I dagsläget ser jag inte heller att jag kommer ha några integrationer mot produkter från Google et al. Jag vill styra "vanliga" funktioner i en villa (larm, belysning, eluttag, värme, ventilation) och helst via ett egenbyggt (webbaserat) gränssnitt. :geek: Röststyrning känns otäckt ... men så kanske jag inte tänker om 5 eller 10 år :)
Videonisse skrev: 25 jun 2021, 10:17 Så vid nybygge skulle jag säga att det handlar lite om tajming. När måste du lägga beställning på huset och elinstallationen?
Vi kommer skriva på avtal med hustillverkare inom kort och sen ska jag initiera en dialog med firman som gör projektering av el. Förhoppningen är att bygget ska komma igång till hösten och innan dess vill jag ha helt klart för mig hur installationen ska se ut.
Patrik_90
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Patrik_90 »

mlindsten skrev: Nej, knappast! KNX-standarden har flera olika överföringslösningar, s.k. medium som kan användas. TP (busskabel), RF (trådlöst), IP och Powerline (via elnätet), där TP är vanligast och troligtvis kommer fortsätta vara.
En fördel som ofta lyfts fram kring KNX är att det alltid är bakåtkompatibelt och då skulle det vara förvånade om man helt slutade tillverka TP-apparater.

//Patrik
Senast redigerad av Patrik_90 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Rikard Ågren »

mlindsten skrev: 26 jun 2021, 17:57 Ok, detta kände jag inte till. Ser ni nån risk att det kommer att bli svårt att få tag på komponenter till "gamla" installationer (dvs icke IP-baserade) i framtiden och att installationerna därför måste göras om? :shock:
Skulle säga att TP är grundbulten i KNX. Att allt skulle börja gå över IP ser jag som högst osannolikt.
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Jobbar med PLC och KNX i större fastigheter.
Skriv svar