Jag är nybliven medlem här på forumet och tillika nybörjare när det kommer till KNX. Vi är i startgroparna för ett nybygge och jag har fått för mig att vi ska ha KNX, men frågorna är många och ibland när jag söker svar på nätet blir det istället fler frågor vilket gör mig osäker på hur pass krokig vägen kommer bli om vi (jag) väljer KNX. Det verkar finnas mycket samlad kunskap och erfarenhet här så jag hoppas att jag kan få lite vägledning.

Till att börja med är jag en mjukvarukille (jobbar med programmering) så den biten ser jag fram emot, men jag har pinsamt dålig koll på hårdvarudelen (kring elinstallationer/automation). Det finns ju ofantliga mängder komponenter och mina försök att botanisera bland webbutikernas utbud har hittills mest resulterat i allmän förvirring.

Anledningen till att KNX tilltalar är att jag gillar trådat! ... och decentralisering, och busskommunikation! Vid ett nybygge finns ju möjlighet att tänka över kanalisering och KNX känns som en gedigen och flexibel grund. Jag är dock lite osäker på hur decentraliserad en KNX-installation blir i praktiken och hur mycket kanalisering man sparar på busslösningen. Många rekommendationer om att dra kanalisering till centralen har gett mig uppfattningen att det kanske blir en ganska centraliserad lösning ändå. I teorin skulle jag vilja ha alla enheter seriekopplade på en buss, men det är gissningsvis min bristande installationskunskap som spökar.

Jag har en ganska tydlig bild av vilka funktioner vi ska ha (inget spektakulärt) och jag är övertygad om att det går att lösa med KNX, men jag har dålig uppfattning om hur komplex installationen blir och vad det kommer att kosta. Jag har, som tidigare nämnt, gott om specifika frågor men jag vill inte göra min entré på forumet med ett allt för långt inlägg. Därför börjar jag såhär, lite "halvflummigt".