Villa pakerfeldt

Innehåller diskussioner om planeringen och genomförandet av ett KNX system.
pakerfeldt
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Villa pakerfeldt

Oläst inlägg av pakerfeldt »

Igår satte jag mig ner med ett utskrivet a3 över planlösningen för att skissa på KNX-behovet. Det börjar nämligen dra ihop sig för en första beställning från Eibmarkt. Så här ser det ut, så här långt: https://docs.google.com/spreadsheet/pub ... utput=html

Jag har uteslutit ram/rockers till strömbrytarna. Vi kommer bestämma oss för designen senare. När det står flera modeller under en kategori så är det olika alternativ jag väljer mellan. Som ni ser så kan det bli rätt mycket MDT. Vågar man satsa helhjärtat på det tror ni? Någon som har några erfarenheter? Priserna är ju oslagbara (om man inte tar med Eibmarkts egna modeller).

Jag har för tillfället även uteslutit andra enheter som ev. kommer senare såsom luftfuktighetsmätare för badrum och presence sensor för carport.
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
voltus
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Villa pakerfeldt

Oläst inlägg av voltus »

Hi,

you can choose MDT without problems. We are selling MDT components for 2,5 Years now. If there are some problems, they are solved very fast.
Senast redigerad av voltus 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Best regards

Michael Möller
Voltus GmbH
http://www.voltus.de/schalterprogramme/knx-eib/
pakerfeldt
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Det blev till slut till stor del MDT. Switch, dimmer och heating actuator. Till det Giras busskopplare och touch sensor 3 comfort. Hoppade över plus-varianten av touch sensorerna (den med display) då jag inte tyckte det var värt extrakostnaden. All intressant information (såsom temperaturer och annat) kommer man ändå kunna komma åt från mobilen är tanken.
ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inlägg av ullberg »

pakerfeldt skrev:All intressant information (såsom temperaturer och annat) kommer man ändå kunna komma åt från mobilen är tanken.
Vad har du tänkt för visualisering?

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
pakerfeldt
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

ullberg skrev:
pakerfeldt skrev:All intressant information (såsom temperaturer och annat) kommer man ändå kunna komma åt från mobilen är tanken.
Vad har du tänkt för visualisering?

/U
Eftersom jag jobbar som Android-utvecklare (har bl.a. gjort http://remotestick.org) så blir det sannolikt en egen app för våra smartphones. Sen kompletteras det med en Android-surfplatta centralt i huset. Om den också kör något egenutvecklat eller bara presenterar webbsidor från någon färdig produkt vet jag inte än. Sneglade på Giras produkter men det känns verkligen inte värt priset. Då försöker jag hellre göra något eget. Och vem vet, kanske kan man göra en produkt av det.
tellblom
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av tellblom »

Du kan köra android på en Raspberry :)
Senast redigerad av tellblom 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
pakerfeldt
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

tellblom skrev:Du kan köra android på en Raspberry :)
Men jag måste iaf komplettera med en skärm :)
ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inlägg av ullberg »

pakerfeldt skrev: Eftersom jag jobbar som Android-utvecklare (har bl.a. gjort http://remotestick.org) så blir det sannolikt en egen app för våra smartphones. Sen kompletteras det med en Android-surfplatta centralt i huset. Om den också kör något egenutvecklat eller bara presenterar webbsidor från någon färdig produkt vet jag inte än. Sneglade på Giras produkter men det känns verkligen inte värt priset. Då försöker jag hellre göra något eget. Och vem vet, kanske kan man göra en produkt av det.
Spännande, håll oss gärna uppdaterade kring detta projekt!

/U
pakerfeldt
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

ullberg skrev:
pakerfeldt skrev: Eftersom jag jobbar som Android-utvecklare (har bl.a. gjort http://remotestick.org) så blir det sannolikt en egen app för våra smartphones. Sen kompletteras det med en Android-surfplatta centralt i huset. Om den också kör något egenutvecklat eller bara presenterar webbsidor från någon färdig produkt vet jag inte än. Sneglade på Giras produkter men det känns verkligen inte värt priset. Då försöker jag hellre göra något eget. Och vem vet, kanske kan man göra en produkt av det.
Spännande, håll oss gärna uppdaterade kring detta projekt!

/U
Absolut!
takido
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av takido »

Ja det låter spännande få se vart det leder då som sagt men en nexus 7 central placerad kanske vore något.
/jk
Senast redigerad av takido 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar